Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 11 augustus 2011 @ 20:03 door Travelboy , 1139 keer bekeken
Bij het kiezen van de vakantie hebben Nederlandse vakantiegangers nog altijd veel behoefte aan Nederlandstalige informatie op de bestemming. Dat blijkt uit onderzoek van de vakantiebeoordelingssite Vakantiepanel.nl onder bijna 1000 respondenten. Vakantiegangers lijken door middel van o.a. Nederlandstalige reisleiding nog altijd op zoek naar een bepaalde zekerheid en vertrouwen op de vakantiebestemming.
Op de vraag welke Nederlandse zaken belangrijk zijn bij de vakantiekeuze, geeft een groot deel van de ondervraagden aan graag Nederlandstalige reisleiding en/of Nederlandstalige informatie over bv. excursies en entertainment tot de beschikking te hebben (beide 28%). Voor Daan Lodewijks, general manager van Vakantiepanel.nl, komen de resultaten niet als een verrassing: "Er wordt binnen de reiswereld al langer gediscussieerd over het belang van reisleiding op de bestemming. Uit dit onderzoek komt naar voren dat vakantiegangers nog altijd behoefte hebben aan een stukje zekerheid in de vorm van Nederlandstalige service in het buitenland."
Van de respondenten die aangaven Nederlandse zaken op de bestemming belangrijk te vinden, is de aanwezigheid hiervan voor 29 procent van hen van doorslaggevende waarde bij de vakantiekeuze. Zonder Nederlandstalige hulp, faciliteiten of andere services boeken zij liever een andere bestemming.
Koffiezetapparaat op de kamer
Het beeld dat Nederlanders hun hele hebben en houden meeslepen, van broodbeleg als hagelslag en pindakaas tot het koffiezetapparaat aan toe is achterhaald. Maar voor een geslaagde vakantie worden een koffiezetapparaat op de kamer en Nederlandse tv wel degelijk als belangrijk ervaren.
Andere Nederlandse zaken die ook genoemd worden, maar minder belangrijk zijn:
- Personeel van hotels en restaurants dat een woordje Nederlands kan spreken
- Nederlandstalige (kinder)animatie
- Supermarkt met Nederlandse producten
- Nederlandse bars of disco's in de omgeving
- Andere vakantiegangers op de bestemming zijn veelal Nederlanders
Vermijden van Nederlandse zaken
Hoewel een groot deel van de ondervraagden dus aangeeft behoefte te hebben aan Nederlandse zaken, is er ook een behoorlijke groep van 30 procent die dit juist zoveel mogelijk probeert te vermijden. Voor een kwart van hen (24%) is de afwezigheid van Nederlandse zaken zelfs van doorslaggevende waarde en boeken zij pas een vakantie als de kans hierop minimaal is. Zij willen graag de lokale sfeer van het vakantieland proeven en opgaan in de lokale bevolking.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.