Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 27 september 2011 @ 00:55 door Travelboy , 1308 keer bekeken

Als het aan minister Mamxime Verhagen ligt, komt er geen extra bedenktijd voor reisconsumenten nadat ze hun vakantie hebben geboekt. Vanuit de PvdA was het kabinet hierom verzocht, naar initiatiefnemer Martijn van Dam kreeg nul op rekest, zo blijkt uit een brief van Verhagen aan de PvdA-fractie.

Eerder al wezen de Consumentenbond, ANVR en Thuiswinkel.org op de consequenties voor de reisbranche van een dergelijke bedenktijd. Vakblad Reisburo Actueel heeft de brief van minister Verhagen in bezit en plaatst een tweetal citaten op de website die onmiskenbaar aantonen dat ook de CDA-minister niets voelt voor een wijziging in de voorwaarden: 'Ter voorkoming van fouten wordt de consument bij het boeken via een webwinkel verschillende malen gevraagd om zijn gegevens te controleren. Voordat de betaling plaatsvindt, krijgt de consument nogmaals de vraag of alle gegevens kloppen. Gaat het om een vooraf samengestelde reis, dan mag de aanbieder van een dienst bepaalde kosten rekenen voor door de consument gevraagde wijzigingen of annulering met een maximum van de reissom.'

'Bepaalde overeenkomsten zijn van het herroepingsrecht van de richtlijn koop op afstand uitgesloten. Het gaat hier onder meer om diensten met betrekking tot logies, vervoer, het restaurantbedrijf en vrijetijdsbesteding die tijdens een bepaalde periode of op een bepaald moment verricht moeten worden. Voor dit soort diensten geldt geen herroepingsrecht omdat er bijna altijd sprake is van een unieke reservering voor de consument, meestal bij een derde partij zoals de vervoerder. Bij een boeking van deze diensten door de consument wordt deze in de meeste gevallen meteen bij de diverse toeleveranciers vastgelegd. Deze toeleveranciers hanteren hun eigen leverings- en annuleringsvoorwaarden richting de aanbieder. De aanbieder van de dienst zal bij annulering daarom zelf vaak aanzienlijke kosten moeten maken bij geboekte vliegtickets of vakanties. Meer in het algemeen zijn prijzen van vakantiediensten sterk tijdgebonden. Als de consument toch kan herroepen, zal dit extra kosten met zich meebrengen omdat de reservering mogelijk komt te vervallen en plekken niet meer voor hetzelfde bedrag kunnen worden verkocht. Ook bij de totstandkoming van de nieuwe richtlijn consumentenrechten is om deze redenen het herroepingsrecht uitgesloten voor de genoemde diensten,' aldus Verhage.

 

bron: www.reis-affiliate.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.