Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 12 november 2011 @ 01:32 door Travelboy , 1472 keer bekeken

Vakantieveilingsites zijn lang niet altijd zo voordelig als ze lijken. Vooral bij het boeken van een hotelkamer kunnen ze een flinke besparing opleveren. Voor consumenten blijft het volgens de Consumentenbond nodig om goed te letten op bijkomende kosten en het échte verschil met de officiële prijs van de aanbieding

 

111104_consumentenbond_hotelkamer.jpg
Vooral het boeken van een hotelkamer kan via een veilingsite veel besparen, meent de Consumentenbond

Lang niet alle veilingsites zijn transparant over de bijkomende kosten of vermelden de waarde van het te veilen product, zo bleek uit een onderzoek van de bond. Consumenten bieden dan op bijv. een sauna-arrangement of een strandvakantie op Cyprus zonder te weten wat de eigenlijke waarde is.

Vijf veilingsites
De Consumentenbond deed bij vijf veilingsites (Vakantieveilingen.nl, Veilingreus.nl, D-reizen.nl, Hotelkamerveiling.nl en Uitstapjesveiling.nl) een steekproef en onderzocht of het winnende bod daadwerkelijk voordeel oplevert en of dit goedkoper is dan andere aanbiedingen.

Bijkomende kosten
Van de onderzochte sites rekende Veilingsreus.nl het hoogste bedrag aan bijkomende kosten, namelijk €63 voor reserveringskosten, toeristenbelasting en schoonmaakkosten bij de huur van een chalet. 'Veilen líjkt een goede manier om voordelig ' een slag te kunnen slaan'. Toch is het verstandiger om de verschillende aanbiedingen van uitjes, weekendjes weg en tickets goed te vergelijken', aldus het advies van de bond.

Hotelkamers
Op hotelkamers via veilingwebsites kan flink worden bespaard. Bij de tien onderzochte arrangementen lag de betaalde prijs voor hotelkamers bij veilingsite Hotelkamerveiling.nl gemiddeld 60% lager dan die op de website van het hotel zelf. Datzelfde geldt voor het prijsvoordeel voor veilingen van dagjes uit of vakanties, gemiddeld zo’n 47% bij Vakantieveilingen.nl. Vaak levert boeken bij het pretpark zelf of met andere spaaracties zoals Airmiles minstens evenveel voordeel op.

Voorbeelden
Twee andere voorbeelden, die de Consumentenbond op basis van het onderzoek geeft:

- Vakantieveilingen.nl veilde een 8-daagse zonvakantie in een 4-sterren resort (vertrekdatum staat vast). Ze vermelden geen waarde en veilingskosten. Het laatste en winnende bod was €1051. Daar kwam €2,50 aan bijkomende kosten bij (calamiteitenfonds). Het totale bedrag kwam daardoor uit op €1053,50. Had deze consument de reis bij de aanbieder zelf geboekt dan kostte dat: €1260,50 (inclusief bijkomende kosten en korting). Het behaalde voordeel is dus €207 (16%)

- Hotelkamerveiling.nl veilt "Ontdek de Parel aan de Zuiderzee" zonder daarbij te vermelden wat de waarde hiervan is. Het winnende bod is €26. Daar komt nog €7,50 aan veilingkosten bij, dat maakt €33,50. Dezelfde aanbieding rechtstreeks bij de aanbieder boeken zou €129 (inclusief bijkomende kosten) hebben gekost. Het behaalde voordeel is dus €95,50 (74%).

Niet altijd voordeel
Toch levert veilen niet altijd de optimale korting op, want de Consumentenbond bekeek ook of het winnende eindbod goedkoper is dan andere aanbiedingen, spaaracties, Airmiles of andere (boekings)sites. Op de D-reizen veilingsite konden consumenten bieden op 2 vliegtickets naar Ibiza met luchtvaartmaatschappij Vueling, 14-8-2011 heen en 21-8-2011 terug. Het winnende eindbod was €555. Vliegtickets.nl bood dezelfde bestemming aan met dezelfde reisdata voor €436,52, €118 goedkoper.

Consumenten Reisgids
Het artikel over het onderzoek van de Consumentenbond naar veilingsites is te lezen in de Reisgids van november/december 2011.

Internet: www.consumentenbond.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.