Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 16 november 2011 @ 02:59 door Travelboy , 1428 keer bekeken
Kamperen in andersmans tuin, raadselachtige tripjes en 'gamification' worden de hippe reistrends volgens het onderzoeksbureau Euromonitor International. Nieuwsgierig geworden? Wij bekijken de nieuwe rages van naderbij.
Mystery trips
Verrassingsreizen voor speciale gelegenheden zoals verjaardagen of een honeymoon zijn al een ware hype in de Verenigde Staten. Verwacht wordt dat de 'mystery trip', zoals het fenomeen ginder noemt, snel de grote plas zal oversteken.
Hoe gaat het in zijn werk? Reizigers bieden op een pakketreis met een onbekende bestemming en hotel, en betalen hiervoor slechts de helft van de normale prijs. De aanbieders van de pakkketreis kunnen op die manier onverkochte zitjes op het vliegtuig aan de man brengen en de bezettingsgraad van hotels opdrijven. Zo onstaat er een win/win situatie. Er wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de voorkeuren en het budget van de consument in kwestie maar het mysterie blijft intact. Nadien wordt dan beetje bij beetje een tip van de sluier gelicht via berichten op je smartphone en kom je bijvoorbeeld wat meer te weten over de reisroute. Zo krijg je steeds meer puzzelstukjes van je trip in handen en kan je beginnen gissen.
Kamperen in tuinen
In het Verenigd Koninkrijk maar ook al in andere delen van Europa verhuren mensen hun tuin als kampeerterrein. Op de website www.Campinmygarden.com kan de reiziger reeds kiezen uit 350 tuinen van Londen tot Roemenië. Het concept slaat aan bij vakantiegangers die teruggrijpen naar een sobere vorm van accomodatie en het contact met de lokale bevolking appreciëren.
Gamification
Gamification ontstond in de Amerikaanse entertainmentindustrie maar waait nu over naar de reissector. Het is een mooie term voor het toevoegen van spelelementen aan je reis, die jou motiveren om aan bepaalde wedstrijden deel te nemen of anderen uit te dagen. Gamification zet mensen aan om hun ervaringen, foto's en video's te delen op socialmediasites zoals Facebook. Deelnemers verzamelen punten en badges en kunnen in ruil bijvoorbeeld airmiles krijgen of andere cadeaus. Een goed voorbeeld is 'Foursquare', door in te checken op een locatie krijg je punten, en kan je badges winnen.
bron: www.hln.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.