Blogposts

Blog

Geplaatst op dinsdag 17 maart 2020 @ 03:45 door Travelboy , 832 keer bekeken

Welke rechten hebt u als uw vakantie niet kan doorgaan door corona? Dat hangt af van wat u precies hebt geboekt: een pakketreis, een los ticket of een losse accommodatie.

 

Let op: Dit is een uitzonderlijke tijd. De gevolgen van het coronavirus zijn groot voor zowel consumenten als bedrijven. Wij vertellen waar u wettelijk recht op hebt. Het is aan u om in deze situatie af te wegen of en hoe u daar gebruik van wilt maken.

Ik heb een pakketreis geboekt

Krijg ik mijn geld terug als mijn reisaanbieder de pakketreis annuleert?

Als de reisaanbieder zelf de pakketreis annuleert hebt u recht op uw geld terug. Omdat er sprake is van overmacht hoeft de reisaanbieder andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.

Mag de reisaanbieder de pakketreis aanpassen?

Kan de reisaanbieder de reis niet meer uitvoeren zoals afgesproken? Dan mag de aanbieder u een aangepaste reis voorstellen. Als het een grote aanpassing van uw reis is, hoeft u dat niet te accepteren. U mag de reis annuleren en hebt recht op uw geld terug. Omdat er sprake is van overmacht hoeft de reisaanbieder andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.

Kan ik zelf mijn pakketreis kosteloos annuleren?

Zijn er op uw bestemming 'onvermijdbare en buitengewone omstandigheden' die grote gevolgen hebben voor uw pakketreis of voor het vervoer erheen? Dan mag u ook zelf de pakketreis kosteloos annuleren. U moet wel kunnen aantonen dat de situatie op de bestemming zo erg is, dat uw vakantie niet meer kan doorgaan. Bijvoorbeeld omdat het door corona onveilig is. Of omdat alles dicht is wat u tijdens de pakketreis zou bezoeken. Gaf het Ministerie van Buitenlandse Zaken een rood of oranje reisadvies voor uw bestemming? Dit noemen we ook wel een negatief reisadvies. Bij zowel code rood als code oranje raadt het ministerie vakantiereizen af. U kunt dat gebruiken om te onderbouwen dat het gebied te onveilig is om naar toe te gaan. In verband met corona zijn er een paar negatieve reisadviezen gegeven.

Is er geen rood of oranje reisadvies? U kunt ook kosteloos annuleren als belangrijke onderdelen van uw reis niet kunnen doorgaan zoals afgesproken.

 

Ook zonder reden kunt u annuleren, alleen niet helemaal kosteloos. Maar u krijgt vaak een deel van uw kosten terug als u op tijd annuleert.

Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde pakketreis. Moet ik die accepteren?

Wettelijk gezien hebt u recht op uw geld terug. U hoeft de voucher dus niet te accepteren. Maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat u later toch uw vakantie wil inhalen. En u wilt niet dat uw reisaanbieder failliet gaat. Bij een pakketreis hebt u extra bescherming als een bedrijf failliet gaat. Dat blijft zo als u de voucher accepteert.

Ik heb een losse accommodatie of een los ticket geboekt

Krijg ik mijn geld terug als de aanbieder de accommodatie of het ticket annuleert?

Gaat uw vlucht niet meer, bijvoorbeeld door een inreisverbod? Of is uw hotel gesloten, bijvoorbeeld door maatregelen? Dan hebt u recht op uw geld terug. Omdat er sprake is van overmacht hoeft de reisaanbieder andere kosten niet te vergoeden. Bijvoorbeeld uw inentingen of visum.

Kan ik de losse accommodatie of het ticket kosteloos annuleren?

Gaat uw vlucht nog wel, maar wilt u zelf niet meer gaan? Of is uw accommodatie nog wel beschikbaar, maar wilt u zelf niet meer gaan? Neem contact op met de accommodatie of de luchtvaartmaatschappij of u geld terugkrijgt en hoe veel. Dit is afhankelijk van hun voorwaarden. Vooral in voorwaarden van accommodaties staat soms dat u nog tot kort voor uw komst mag annuleren.

Staat er bij uw boeking dat de ANVR-reizigersvoorwaarden gelden? Dan hebt u misschien extra bescherming. Zoek dit op in uw boeking en in de ANVR-reizigersvoorwaarden.

Ik krijg een voucher aangeboden voor mijn geannuleerde accommodatie of vlucht. Moet ik die accepteren?

Hebt u recht op geld terug? U hoeft de voucher niet te accepteren, maar het kan wel verstandig en redelijk zijn. Bijvoorbeeld omdat u later toch uw vakantie wil inhalen. En u wilt niet dat de accommodatie of de luchtvaartmaatschappij failliet gaat.

Wat kunt u doen?

*Wij werken dit bericht bij als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

 

bron: www.consuwijzer.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.