Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:00 door Travelboy , 1219 keer bekeken
Ondernemers die tijdens de coronacrisis een voucher aanbieden, mogen u niet benadelen als u kiest voor terugbetaling in de vorm van een voucher. Zo mag de ondernemer geen extra kosten inhouden en moet de voucher van exact dezelfde waarde zijn als het aankoopbedrag van uw reis, vlieg- of eventticket. Wij leggen uit wat u kunt doen als er toch kosten worden ingehouden.
Als een ondernemer een product of dienst niet kan leveren, dan heeft u normaal gesproken recht op terugbetaling van het volledige aankoopbedrag. Inclusief reserveringskosten, administratiekosten en mogelijke andere kosten die de ondernemer tijdens uw aankoop in rekening brengt. Door de coronacrisis is terugbetaling voor veel ondernemers nu financieel niet haalbaar. Vandaar de voucher. Kiest u voor terugbetaling in de vorm van een voucher? Dan mag de voucher niet minder waard zijn dan het aankoopbedrag. De ondernemer mag géén kosten inhouden op de voucher.
Heeft u een voucher gekregen voor een geannuleerde reis, vlucht of evenement, die minder waard is dan het bedrag dat u oorspronkelijk heeft betaald? Accepteer dit dan niet! Laat de ondernemer weten dat u het er niet mee eens bent dat de voucher niet de volledige waarde van het aankoopbedrag dekt.
Gebruik de voorbeeldbrief ECC: onterecht extra kosten ingehouden op voucher om aan de ondernemer kenbaar te maken dat de waarde van de voucher niet overeenkomt met het aankoopbedrag en dat u dit niet accepteert. De voorbeeldbrief kunt u in twee talen downloaden. Gratis! Geef de ondernemer een termijn van 4 weken om te reageren.
Reageert de ondernemer niet binnen de door u gestelde termijn of wordt uw verzoek onterecht afgewezen, meld het dan bij ACM ConsuWijzer. De toezichthouder treedt ook tijdens de coronacrisis streng op tegen ondernemers die zich niet aan de regels houden.
Woont u in Nederland en heeft u een conflict met een buitenlandse ondernemer, gevestigd in een ander EU-land? Vraag onze juristen dan om hulp. Woont u niet in Nederland, maar bijvoorbeeld in België, en heeft u een vraag/klacht over een Nederlandse ondernemer, neem dan contact op met het ECC in België.
Gaat uw klacht over een Nederlandse ondernemer? Neem dan contact op met het Juridisch Loket voor gratis juridisch advies. Het Juridisch Loket is er voor iedereen met een juridische vraag.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.