Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 18 november 2020 @ 09:54 door Travelboy , 673 keer bekeken

Bij het uitzoeken van een hotel let je op een aantal verschillende aspecten. Zo kijk je natuurlijk naar de ligging, of er een zwembad aanwezig is en of het hotel mooie foto’s heeft. Maar het aantal sterren van het hotel valt natuurlijk ook meteen op. De meeste mensen denken dat een hotel met een laag aantal sterren een slecht hotel is, maar dit is niet per se het geval. Het aantal sterren zegt namelijk meer over het aantal faciliteiten. Vaak gaat een hoog aantal sterren wel hand in hand met een hoge kwaliteit, maar dit is zeker niet altijd het geval. Dus wat houdt de sterrenclassificatie precies in en waar moet je op letten bij het boeken van een hotel? In dit artikel leggen we je het uit, dus lees snel verder.

 

Wat houdt de sterrenclassificatie in?

In Nederland is sinds januari 2017 de Europese Hotel Classificatie van toepassing. Dit is een Europe richtlijn opgesteld door Hotels Stars Union. Deze classificatie geeft letterlijk per ster aan welke faciliteiten je kan verwachten. Zo mag je van een 5-sterren hotel verwachten dat de receptie 24 uur per dag geopend is. Bij een 1-sterren hotel zullen de openingstijden van de receptie beperkter zijn. De sterren zeggen dus iets over de faciliteiten van het hotel, niet over de kwaliteit van de faciliteiten. Bij het uitzoeken van een hotel is het dus belangrijk om zowel naar de sterren als de reviews te kijken. Benieuwd naar wat je per ster mag verwachten? We leggen je het hieronder uit.

 

De faciliteiten per ster

 

De faciliteiten van een 1-sterren hotel

Bij een 1-sterren hotel mag je verwachten dat elke kamer over een douche en toilet of een bad en toilet beschikt. Daarbij is er per persoon ook een badhanddoek beschikbaar en er is zeep aanwezig in de badkamer. Ook zijn de kamers voorzien van een bureau met stoel en is er de mogelijkheid om je waardevolle spullen op de bergen. Verder dient er een persoon fysiek aanwezig te zijn bij de receptie gedurende de openingstijden. Ook beschikken 1-sterrenhotels over een openbare telefoon waar je eventueel gebruik van kunt maken.

 

De faciliteiten van een 2-sterren hotel

De faciliteiten van een 2-sterren hotel zijn een klein beetje uitgebreider. Zo vind je naast je bed een leeslampje en is er een linnenplank aanwezig op de kamers. In de badkamers zijn een douche of bad en persoonlijke verzorgingsartikelen aanwezig. In de openbare ruimtes kan je gebruikmaken van Wifi en het hotel biedt een ontbijtbuffet aan. Daarbij kan je in een 2-sterren hotel zowel met een bankpas als een creditcard betalen.

 

De faciliteiten van een 3-sterren hotel

Een 3-sterren hotel beschikt over alle bovengenoemde faciliteiten. Daarbij mag je bij een 3-sterren hotel verwachten dat er een telefoon, spiegel, föhn en tissue box op de kamer aanwezig zijn. Ook kan je op verzoek om een extra deken en kussen aanvragen. Verder moeten de hotels een bagage-, was- en strijkservice aanbieden. De receptie dient minimaal 14 uur per dag geopend te zijn en 24 uur per dag telefonisch bereikbaar te zijn. Overigens is er ook een loungeruimte bij de receptie aanwezig.

 

De faciliteiten van een 4-sterren hotel

Bij een verblijf in een 4-sterren hotel worden de faciliteiten nog uitgebreider. Zo zullen er op de kamer extra verzorgingsartikelen beschikbaar zijn en een make-up spiegel. Op verzoek is het mogelijk om een badjas en slippers aan te vragen. Verder beschikken de kamers over een zitgelegenheid per slaapplek. In het hotel is een lobby met zitgelegenheid, waar je kunt genieten van een warm of koud drankje. Ook is er in het hotel ontbijt met bediening mogelijk.  In een 4-sterren hotel is het maar liefst 16 uur per dag mogelijk om eten en drinken te bestellen via roomservice (let op roomservice is tegen betaling). Verder dient de receptie 16 uur per dag geopend te zijn en is de receptie 24 uur per dag telefonisch bereikbaar. 

 

De faciliteiten van een 5-sterrenhotel

5 sterren is de hoogste classificatie die een hotel kan krijgen. Hiervoor dient een 5-sterren hotel te beschikken over alle bovengenoemde faciliteiten en een minibar op de kamer. Daarbij is de receptie zowel fysiek als telefonisch 24 uur per dag bereikbaar. Bij de receptie spreken de medewerkers verschillende talen zodat je gemakkelijk geholpen kunt worden. Daarbij vind je bij de receptie een lobby met stoelen waar je een koud en/of warm drankje kunt drinken. Over het algemeen geldt dat 5-sterren hotels van hoge kwaliteit zijn.

 

 

De sterrenclassificatie in andere landen

De Europese Hotel Classificatie is van toepassing op landen die zijn aangesloten bij de Hotel Stars Union. Niet alle landen in Europa zijn hierbij aangesloten. De volgende landen zijn wel aangesloten bij de Hotel Stars Union en volgen de Europese Hotel Classificatie: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denenmarken, Estland, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Slovenië, Zweden en Zwitserland. In deze landen mag je per ster de bovengenoemde faciliteiten verwachten. Naast deze Europese classificatie zijn er geen internationale richtlijnen voor het aantal sterren van een hotel. Hierdoor kan de kwaliteit van een 5-sterrenhotel in Nederland hoger zijn dan in een 5-sterrenhotel in Portugal.

 

Waar moet ik op letten tijdens het uitzoeken van een hotel?

De sterrenclassificatie is dus alleen van toepassing op het aantal faciliteiten. Over het algemeen geeft het aantal sterren wel een goede indicatie van de kwaliteit van het hotel. Simpel gezegd, hoe hoger het aantal sterren, hoe meer faciliteiten en dus hoe meer comfort en kwaliteit. Omdat niet elk land zich aan dezelfde richtlijnen houdt, kan de kwaliteit flink per land verschillen. Het is daarom belangrijk om je hotelkeuze niet alleen op basis van het aantal sterren te maken. Zo zijn er prachtige 4-sterren hotels waar je in de watten gelegd wordt maar kan je ook in een 4-sterren hotel terecht komen waar het ontbreekt aan het luxe gevoel.

 

Bij het kiezen van een hotel raden we daarom aan om naar het gehele plaatje te kijken. Neem de sterren mee in de overweging maar laat het niet doorslaggevend zijn. Lees ook de reviews van het hotel, bekijk de foto´s en kijk goed naar de faciliteiten van het hotel. Op basis van een totaal plaatje heb je een goed idee over de kwaliteit van het hotel en zo kom je niet voor vervelende verassingen te staan. Met deze tips boek jij de beste accommodatie en ga je een heerlijk verblijf tegemoet.

 

bron: www.zoover.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.