Blogposts
Blog
Geplaatst op zondag 14 juni 2020 @ 00:14 door Travelboy , 1232 keer bekeken
Schiphol en het Delftse bedrijf Hardt hebben besloten om de samenwerking te verlengen. De luchthaven en de startup hopen dat over een paar decennia miljoenen mensen per jaar met een noodvaart door buizen worden vervoerd.
Hardt houdt zich bezig met de ontwikkeling van een hyperloop. Dat is een buizenstelsel waar een cabine met passagiers zich met extreem hoge snelheden doorheen kan bewegen. Doordat de luchtdruk in de buizen erg laag is, is er extreem weinig luchtweerstand, wat het vervoer – in ieder geval in theorie – erg efficiënt maakt.
De afgelopen twee jaar hebben de partijen al onderzoek gedaan naar de mogelijkheden, en daaruit concluderen ze dat in het jaar 2050 12,5 miljoen passagiers via de hyperloop naar steden in de buurt vervoerd kunnen worden, die dan niet met een korteafstandsvlucht hoeven.
Het gaat dan om de vervanging vluchten naar steden in België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Zo denkt Hardt dat het mogelijk moet zijn om in binnen 63 minuten van Amsterdam naar Berlijn te gaan met de hyperloop. In dat geval word je met zo'n 700 kilometer per uur vervoerd. Dat is aanzienlijk sneller dan met de hogesnelheidslijn. Ter illustratie: de ICE gaat maximaal ruim 300 kilometer per uur.
"De luchtvaartsector bevindt zich in een situatie die we nog nooit hebben meegemaakt. Het herstel zal een aantal jaar duren, maar het is van belang om te blijven investeren in innovatie en duurzaamheid", schrijft Hassan Charaf, hoofd innovatie bij Schiphol.
Toch is het voorlopig nog zeer twijfelachtig of het plan echt gaan vliegen. "Partnerships, gezamenlijke ontwikkelingen en publiek-private samenwerking zijn essentieel om een baanbrekende technologie als deze te realiseren", schrijft Stefan Marges, onderzoeksleider bij Hardt . En daar wringt voorlopig nog de schoen.
Zo wordt er al jaren gepraat over hyperloop-testlocatie in Groningen, maar daar zit ook nog niet echt schot in. Vorige maand schreef minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) daar nog over dat de investeringen vooral door private partijen moeten worden gedragen en dat het Rijk pas geld neerlegt als er een serieus plan is en er genoeg privaat geld wordt toegezegd.
"Tot dusverre heeft dat nog niet geleid tot voldoende commitment om ook een bijdrage vanuit het Rijk te rechtvaardigen", aldus de minister.
Mocht het allemaal wel lukken, dan is het trouwens niet de bedoeling om ook minder te gaan vliegen. Hardt en Schiphol becijferen dat er in 2050 veel te weinig capaciteit is om aan de vraag naar vliegen te voldoen op Schiphol. De vraag zou de capaciteit zelfs met 58,5 miljoen passagiers overstijgen per jaar.
In het ideale scenario kunnen er dan dus 12,5 miljoen passagiers worden vervoerd via de hyperloop. Maar de korteafstandsvluchten die daardoor geschrapt kunnen worden, kunnen dan plaats maken voor langeafstandsvluchten.
bron: www.rtlnieuws.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.