Blogposts
Blog
Geplaatst op zondag 16 augustus 2020 @ 00:04 door Travelboy , 1119 keer bekeken
Aan het boeken van een vliegticket kunnen wat haken en ogen zitten in coronatijd. De kans bestaat dat de airliner waarmee u vliegt failliet gaat of dat uw vlucht geannuleerd wordt. Hoe beperkt u de risico’s tot een minimum?
Vliegtickets kunt u op allerlei manieren boeken. U kunt ze rechtsreeks bij de airliner kopen, bij het reisbureau of via een boekigsplatform dat vliegtickets van verschillende maatschappijen aanbiedt. In deze tijd is het boeken van een vliegticket bij de luchtvaartmaatschappij zelf een veiligere optie. Waarom? Mede omdat u dan maar met 1 partij in gesprek hoeft te gaan als er iets niet klopt of de vlucht wordt geannuleerd. Momenteel krijgt het MAX-programma MAX vakantieman bijvoorbeeld honderden klachten binnen over boekings-sites. Mensen zien hun vlucht geannuleerd worden, maar het is vervolgens onduidelijk van wie zij de reissom terugkrijgen en de boekingsplatformen geven niet thuis als klanten contact opnemen. Voorbeelden hiervan zijn cheaptickets.nl en Schipholtickets.com. Als u boekt bij de luchtvaartmaatschappij zelf elimineert u al een deel van een mogelijk probleem.
De luchtvaartbranche kent geen garantiefonds. Daardoor zijn klanten in principe hun geld kwijt als de luchtvaartmaatschappij waarmee zij zouden vliegen failliet gaat. Een manier om dit tegen te gaan is door een ticketverzekering af te sluiten. Zo’n verzekering wordt aangeboden op verschillende boekingsplatforms en soms kunt u er ook een afsluiten bij het reisbureau. Ook zijn er verzekeraars die dit aanbieden. Vaak kost dit een euro of 7. Let op! deze verzekeringen kennen wel vaak een ‘plafond’. Bij Unigarant krijgt u bijvoorbeeld tot 1.500 euro per verzekerde vergoed.
Het is absoluut geen garantie, maar een creditcardmaatschappij kan u misschien ook helpen bij het terugkrijgen van uw geld als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Aankopen die via deze kaart zijn gedaan zijn bij sommige creditcardbedrijven 180 dagen verzekerd, waardoor het mogelijk is dat de creditcardmaatschappij u kan helpen als een faillissement roet in het eten gooit.
Heeft u geen zin in het gedoe dat kan komen kijken bij het boeken van een los vliegticket? Dan is een pakketreis misschien wel de beste optie voor u. Als u boekt bij een ANVR-reisorganisatie met SGR dekking, dan is het faillissement meteen gedekt. Garantiefonds SGR zal het bedrag aan u uitkeren als een reisorganisatie failliet gaat. Ook wordt u gerepatrieerd als dat nodig is. En verloopt de reis niet volgens uw verwachtingen, dan kunt u naar de geschillencommissie.
bron: www.maxvandaag.nl
Op 10 augustus 2020 heeft MAX Ombudsman Jeanine Janssen meer tips tegen voor het boeken van vliegtickets in coronatijd en worden klachten over boekingsplatformen besproken. MAX vakantieman is elke maandag om 20.30 uur te zien op NPO 1.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.