Blogposts
Blog
Geplaatst op donderdag 26 maart 2020 @ 10:21 door Travelboy , 1256 keer bekeken
Veel landen hebben een inreisverbod ingesteld, reisorganisaties annuleren massaal de geboekte reizen en luchtvaartmaatschappijen houden de toestellen aan de grond. Heeft u een pakketreis geboekt en is deze geannuleerd, dan krijgt u waarschijnlijk een corona-voucher aangeboden. Wat kunt u met deze voucher en wat zijn de voordelen? Wij leggen het uit!
Bij de annulering van een (pakket)reis krijgt u normaal gesproken binnen 14 dagen uw geld terug. Maar de reisbranche heeft het momenteel ontzettend zwaar. Door alle annuleringen zijn reisorganisaties verplicht om de reissom terug te betalen aan consumenten. Hierdoor kunnen reisorganisaties in financiële problemen komen met een faillissement tot gevolg. Om dit te voorkomen heeft de reisbranche in samenwerking met de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) de corona-voucher in het leven geroepen.
De corona-voucher is een tegoedbon waarmee u de reis op een later moment kunt maken. De voucher heeft exact dezelfde waarde als de betaalde (pakket)reis en is één jaar geldig. Heeft u een voucher en komt de reisorganisatie in financiële problemen? Ook dan is het bedrag veilig. Is de reis die u met de voucher wilt boeken duurder geworden en wilt u niet bijbetalen? Dan kunt u een andere reis boeken voor de waarde van de voucher.
Het is goed om te weten dat u de corona-voucher niet hoeft te accepteren. Als u de voucher weigert, dan heeft u recht op terugbetaling van het geld dat u voor de reis heeft betaald. Besef wel dat de gevolgen van het corona-virus groot zijn voor iedereen. Waar u wettelijk recht op heeft, betekent in deze uitzonderlijke situatie niet altijd dat het claimen van uw recht het juiste is om te doen.
Richtlijn Europese Commissie - De Europese Commissie staat achter het initiatief van de reisbranche om consumenten een voucher aan te bieden bij het annuleren van een (pakket)reis. De Commissie benadrukt wel dat u de mogelijkheid moet krijgen om uw geld terug te vragen als u uiteindelijk geen gebruik wilt maken van de voucher. Ook moet de voucher bescherming bieden bij een faillissement.
bron: www.eccnederland.nl
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Toezichthouder ACM heeft begrip voor het initiatief van de ANVR om coronavouchers te ontwikkelen. ‘De ACM heeft als toezichthouder meegekeken naar de voorwaarden die aan deze voucher zijn verbonden. Het uitgangspunt daarbij was om een balans te vinden tussen de rechten van consumenten en het voortbestaan van de reisaanbieders.’
Dat schrijft de Autoriteit Consument & Markt woensdag op zijn website.
Zoals bekend verstrekken ANVR-reisaanbieders deze vouchers aan consumenten die een pakketreis hebben geboekt en betaald, maar vanwege de huidige situatie niet op reis kunnen. Zij ontvangen een voucher voor het bedrag van de reis.
‘Wij bevinden ons in een uitzonderlijke situatie die negatieve effecten heeft op consumenten én op ondernemers in de reisbranche. Gegeven deze situatie staan wij achter dit initiatief’, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM, die de voucher dus gedoogt.
De voucher, een initiatief van ANVR en SGR, wordt gedurende 1 jaar na uitgifte gedekt door de SGR-garantie tegen faillissement van de reisaanbieder. Deze regeling is tot stand gekomen in overleg met het ministerie van Economisch Zaken.
De ACM heeft als toezichthouder meegekeken naar de voorwaarden die aan deze voucher zijn verbonden. Het uitgangspunt daarbij was om een balans te vinden tussen de rechten van consumenten en het voortbestaan van de reisaanbieders.
‘Zo is afgesproken dat consumenten de vouchers ook kunnen inwisselen voor een reis die start op een later tijdstip dan binnen een jaar. Die nieuwe reis is dan gewoon gedekt door de SGR-garantie. Als de consument uiteindelijk besluit geen gebruik te maken van de voucher, is de reisaanbieder die de voucher heeft verstrekt verplicht de volledige waarde terug te betalen, uiterlijk aan het eind van de SGR-dekkingstermijn van één jaar na uitgifte, maar niet eerder dan na 6 maanden na de uitgifte van de voucher.
De reisorganisatie mag hiervan in het voordeel van de consument afwijken. Hiermee blijft dus hun recht op geld terug in stand, maar alleen op een later tijdstip. Ook is afgesproken dat de reisaanbieders geen administratiekosten rekenen voor de voucher dan wel geld terug.’
De ACM zal de uitvoering van de regeling kritisch volgen, onder andere aan de hand van signalen bij ACM ConsuWijzer. Daarbij zal de ACM niet aarzelen op te treden als de rechten van consumenten onvoldoende worden gerespecteerd’, schrijft de toezichthouder.
Zoals TravMagazine al eerder schreef, komt het ministerie van Economische Zaken uiterlijk donderdagochtend met een nadere reactie.
Wat de rechten zijn van de consument, lees je hier
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.