Blog
Geplaatst op maandag 20 april 2020 @ 00:19 door Travelboy , 1499 keer bekeken
We kunnen simpelweg niet om de wereldberoemde treinreis van Kandy naar Ella in Sri Lanka heen, zó mooi is-ie. De trein neemt je in zeven uur mee langs theeplantages, watervallen en waanzinnige uitzichten. De tweedeklascoupés (ga níét voor eersteklas) zijn nog heerlijk back to basic; ventilatortje tegen de hitte en ramen die nog helemaal open kunnen om zelf even naar buiten te hangen. De meeste toeristen reizen van Kandy naar Ella en die route is vaak volgeboekt, maar de omgekeerde weg is veel rustiger. De beste uitzichten geniet je van Ella naar Kandy aan de linkerzijde van de trein, en vice versa. Voor de reis kun je gemakkelijk op het station een kaartje kopen en hoef je niet van tevoren te reserveren, dat scheelt drie keer de prijs: € 5 in plaats van € 15.
Lang niet overal in Zuidoost-Azië is het spoornetwerk even goed ontwikkeld, alleen al dáárom is het traject van Singapore naar Bangkok een buitenkansje. De Belmond Eastern & Oriental Express doet er (drie keer per maand) doorgaans twee tot drie nachten over om de route af te leggen, maar stopt in oktober een paar keer extra in Maleisië. In vier nachten krijg je dan een alles-in-éénervaring voorgeschoteld, inclusief glamping in het regenwoud Janda Baik, eilandhoppen langs de Thaise Golf, street art in Penang en lokale dorpjes die via de autoweg onbereikbaar zijn. Het gaat hier om véél meer dan de reis zelf. Kost een flinke duit, maar dan heb je ook wel wat, € 2700 voor het korte traject, € 6900 voor de complete reis.
Gunstig geprijsd, alternatief
Het traject van 1800 kilometer van Singapore naar Bangkok is ook zonder overweldigende luxe (en kosten) te regelen, al vanaf € 60. Pak in Singapore de KTMB-trein naar Gemas (4,5 uur) en stap over op de ETS naar eindpunt Padang Besar (8 uur). Vanaf hier gaat de nachttrein naar Bangkok (18 uur, inclusief 1 uur tijdsverschil). Kuala Lumpur of Ipoh zijn geschikte plaatsen om tussendoor te overnachten.
Liefhebbers van klassieke treinplaatjes − stoere locomotieven die over hoge bruggen koersen, omgeven door waanzinnige natuur − kunnen hun hart ophalen met de Tadami-lijn in het middenwesten van Japan Tussen Aizukawaguchi en Aizuyanaizu zijn de uitzichten het állermooist en rijdt de trein over de vier fotogeniekste bruggen van het traject. Sinds 2011 is het deel tussen Aizu-Kawaguchi en Tadami gesloten, met nog weinig vooruitzichten op herstel. Een flinke domper, maar dankzij de inzet van bussen is het wel nog mogelijk om in vier uur van begin- tot eindhalte te reizen. De Japan Rail Pass is ook geldig op dit traject, € 246 voor een week.
Stoere locomotieven die over hoge bruggen koersen, omgeven door waanzinnige natuur. Foto: iStock
Machu Picchu, een once-in-a-lifetime ervaring, vraagt om een once-in-a-lifetime reis ernaartoe. Vanaf uitvalsbasis Cusco meandert de luxueuze Hiram Bingham-trein door de Peruaanse hooglanden in drie uurtjes richting het wereldberoemde Incarijk. Een vijfsterrentrein met een vijfsterrenprijs, € 456 voor een enkeltje.
Het traject van Quito naar Guayaquil is in zijn geheel indrukwekkend, langs diepe kloven, over de bergen en door het regenwoud. Het zegt veel als in die context er één deel tóch nog bovenuit steekt: The Devil’s Nose. De trein baant zich tussen Alausí en Sibambe (12 km) door haarspeldbochten langs angstig diepe ravijnen, de enige mogelijkheid om het grote hoogteverschil te overbruggen. Dit unieke traject kostte een eeuw geleden bij de aanleg het leven aan tweeduizend arbeiders, vandaar de verwijzing naar de duivel. De neus leent zijn naam aan de vorm van het traject. Het spoor is alleen in gebruik door particuliere vervoersbedrijven, wat een hoog prijskaartje met zich meebrengt. In vier dagen en vier nachten leg je het gehele traject af met de Tren Cucero, vanaf € 1600.
Gunstig geprijsd, alternatief
Vanaf het plaatsje Alausí rijden treinen van Tren Ecuador enkel het stukje van de Devils Nose op en neer. Zo ervaar je weliswaar niet de gehele adembenemende treinreis door Ecuador en is je begin- en eindpunt hetzelfde, maar neem je ook geen grote hap uit je budget: € 30 voor een rit van 2,5 uur.
In het spoor van Zuid-Amerika. Foto: David-Brossard, Flickr
De zuidelijkste treinreis van de Verenigde Staten start in New Orleans, en eindigt 48 uur later in Los Angeles. De zon gaat de tweede dag onder in het niemandsland van de woestijn in het zuiden van Arizona en geeft een extra dimensie aan de reis. Het gehele traject is een lange zit, overweeg daarom een tussenstop in Alpine (Texas) voor een bezoek aan het Big Bend National Park of Tucson (Arizona) voor Saguaro National Park. Treinmaatschappij Amtrak vertrekt op maandag, woensdag en zaterdag uit New Orleans om 09.00 uur, vanaf € 146.
In de wildernis van Alaska is de Alaska Railroad niet alleen de comfortabelste manier van reizen, maar ook de mooiste. Vanachter je verwarmde treincoupé rijgen de schilderachtige uitzichten zich aaneen. De volledig glazen coupés bieden de mogelijkheid om maximaal je ogen de kost te geven. Buiten de zomer rijden speciale ‘auroratreinen’ om op zoek te gaan naar het noorderlicht, vanaf € 100 voor een enkeltje.
Geniet van schilderachtige uitzichten in Alaska. Foto: Stewart Sterling
De Rocky Mountaineer is de beste optie voor vervoer én sightseeing in de Canadese Rocky Mountains. De particuliere trein kent drie trajecten, die allemaal starten in Vancouver. Klassieker (niet voor niets) is de treinreis richting Banff, met vergezichten over meren, door de canyons en langs het hooggebergte. De coupés zijn grotendeels van glas, waardoor je de spectaculaire uitzichten beter in je opneemt. De reis duurt twee hele dagen, met een overnachting in een hotel onderweg – bij de prijs inbegrepen, net als twee keer ontbijt en lunch, vanaf € 1173.
Ontdek de Canadese Rocky Mountains. Foto: Rocky Mountaineer
Met de autotrein van Washington naar Orlando combineer je de oostkust met Florida tijdens je roadtrip, maar skip je de bijna 1500 kilometer lange I-95. Zo heb je geen last van files, bespaar je benzinekosten en hoef je niet te focussen op de eindeloos ogende weg. Sit back and relax, dagelijkse frequentie, reistijd 17 uur, € 400 voor twee personen met één auto, amtrak.com
De 4352 kilometer lange treinreis van de Pacific naar de Indische Oceaan, langs de Australische zuidkust, is niet alleen een waanzinnige ervaring maar ook ontzettend praktisch. De afstand is te groot om zelf te rijden en het diverse landschap ontgaat je volledig vanuit het vliegtuig. De Indian Pacific-trein koerst door de bergen en het platteland, door de woestijn en bosrijke gebieden. Tijdens de reis van vier dagen stopt de trein geregeld voor uitstapjes in de Outback. Vertrek is eenmaal per week beide richtingen op, vanaf € 1679 in het laagseizoen.
Het noordelijke deel van Nieuw-Zeeland is verbonden met een uitstekende treindienst. Vanaf Auckland vertrekt op maandag, donderdag en zaterdag (07.45 uur) de Northern Explorer voor de langste treinreis van het land (10,5 uur) naar Wellington. Hoogtepunt van het traject is Tongariro National Park, waar elke meter weer wat anders is te zien. De drie vulkanen binnen het nationale park zijn regelmatig getopt in sneeuw, omringd door kale lavavelden en dichte bossen, vanaf € 90. Van de lente tot de herfst steekt de Coastal Pacific deze treinreis naar de kroon. Tussen Christchurch en Picton rijdt de trein angstig dicht langs de Stille Oceaan. Langs de kustlijn van KaikÅÂÂÂÂÂÂÂÂÂÂura, bekend om het walvis spotten, steekt er mogelijk nog een extra verrassing boven het water uit. Dagelijks vertrek, reistijd vijf uur, vanaf € 90, greatjourneysofnz.co.nz
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Zwitserland heeft zo en zo zeer mooie treinroutes.
www.treinreiswinkel.nl/treinrondreizen/zwitserland/zwitserse-panoramas
Ziet er prachtig uit!
Vergeet ook dichter bij huis de Glacier Express niet, die mag er ook wezen.