Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 06 januari 2024 @ 00:02 door Travelboy , 1068 keer bekeken

Volgens een enquête van VIAS heeft een op de tien Belgen al een dashcam, en dat aantal groeit nog. Handig om een ongeval te registreren onderweg, maar zodra je op reis gaat met de auto moet je opletten. In enkele Europese landen — ook populaire skilanden — zijn de regels rond dashcams anders en wil je er liever niet mee gezien worden.

 

Al voor dertig euro haal je het kleine toestelletje in huis: een dashcam, oftewel een kleine camera tegen je voorruit die continu filmt wat er voor je op de weg gebeurt. Online circuleren ondertussen genoeg video’s geregistreerd door dashcams: vooral van ongevallen of van bijna-ongevallen die zonder de beelden te zot om waar te zijn zouden lijken. Beelden van verkeersagressie doen ook snel de ronde.

 

Als je ooit zoiets meemaakt in de auto, kunnen dashcambeelden bovendien jou of je verzekeraar beschermen. In het Verenigd Koninkrijk krijg je zelfs tien à vijftien procent korting op je verzekering met een dashcam, omdat parkeerschade of ongevallen zonder getuigen vaak erg duur zijn.

 

Ook preventief heeft een dashcam een meerwaarde: een dief of een agressief persoon zal misschien twee keer nadenken, als die ziet dat een dashcam alles filmt.

 

Hoe zit het in België? Dit is wat je wel en niet mag doen met je dashcambeelden

 

Ook Belgen kopen dashcams om die redenen. Na een ongeval willen ze bewijsmateriaal hebben. Maar of de video ook als bewijsmateriaal geldig is, is aan een rechter om te bepalen. Als je bij het verzamelen van je beelden de privacywetgeving niet respecteerde, verkleint de kans dat je beelden nuttig zullen zijn.

 

Als chauffeur met een dashcam moet je dus de privacyregels kennen. En enkele voorzorgen nemen. Filmde je bijvoorbeeld een ongeval? Zeg dan aan de gefilmde personen dat je dashcambeelden hebt en vermeld die informatie ook in het aanrijdingsformulier of politieverslag.

 

Als er niets gebeurd is terwijl je reed, verwijder je de beelden best zodra je kan

 

Hou ook geen hele collectie van beelden bij: als er niets gebeurd is terwijl je reed, verwijder je de beelden best zodra je kan. Je hebt geen toestemming nodig om iemand te filmen, maar het kan wel verboden zijn om die beelden te delen met iemand anders dan met een autoriteit.

 

Als je daarnaast beelden op YouTube of Facebook wil plaatsen, heb je toestemming nodig van alle herkenbare personen of van de eigenaars van de wagens waarvan het kenteken in beeld is. Gezichten en kentekens blurren kan een oplossing zijn. Als je gewoon een video van het mooie landschap wil delen, is er geen probleem. Dat mag je passagier bijvoorbeeld ook doen met zijn smartphone.

 

Andere regels in andere landen: op deze routes laat je je dashcam beter thuis

 

Rond dashcams bestaat er vandaag nog geen Europese wetgeving. Dat zorgt ervoor dat elk Europees land zelf kiest hoe het met dashcams en dashcambeelden omgaat. Niet elk land heeft al concrete wetten. Maar dat betekent net dat je maar best voorzichtig kan zijn.

 

In de meeste Europese landen gelden weinig tot geen beperkingen, maar je doet er toch best alsof je in België bent. Verspreid geen beelden zonder gezichten en kentekens te blurren. En laat je dashcam met rust terwijl je rijdt, zoals je ook je gsm niet aanraakt.

 

 
In Oostenrijk kan je een boete krijgen tot 10.000 euro als je de beelden deelt.
 

In Oostenrijk kan je een boete krijgen tot 10.000 euro als je de beelden deelt. © ThinkStock

 

In sommige landen oordelen rechters dan weer dat dashcams in strijd zijn met de privacywetgeving. Als je door Luxemburg, Oostenrijk of Portugal rijdt, moet je je dashcam opbergen, want daar is hij echt verboden. In Luxemburg mag je wel een dashcam hebben zolang je hem niet gebruikt. Neem hem dus gerust mee als je het land doorkruist, maar berg hem ergens op.

 

In Nederland klinkt het dat dashcambeelden toegelaten zijn en ze een onderdeel kunnen vormen van het totale bewijs in een rechtszaak. Net als in Italië zijn er weinig restricties, zolang je de privacywetgeving respecteert en de dashcam je niet afleidt. In Spanje komen daar nog enkele speciale regels bij, zoals rond databeveiliging en de toestemming van inzittenden of gefilmde mensen.

 

In Frankrijk mag je een dashcam alleen gebruiken voor privédoeleinden. Je mag dus niets publiceren. Ook in Duitsland is dat verboden en beslist de rechter vaak dat beelden niet toegestaan zijn als bewijsmateriaal. Opbergen dus.

 

In Oostenrijk kan je een boete krijgen tot 10.000 euro als je beelden deelt waarop iemand herkenbaar is. Maar het is onduidelijk of je er nog een boete bij kan krijgen voor het gebruik van de dashcam op zich. Ook in Zwitserland is de regelgeving complex. Het advies is daar alweer: het is beter dat je de dashcam thuis laat.

 

Wil je een dashcam gebruiken in het buitenland? Raadpleeg dan (de website van) de lokale autoriteiten om zeker te zijn dat je geen regels overtreedt.

 

bron: www.hln.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.