Blog
Geplaatst op maandag 04 november 2024 @ 00:21 door Travelboy , 11 keer bekeken
Milieuzones zijn gebieden waar onder andere auto’s, motoren, campers, bussen en vrachtwagens worden beperkt om de uitstoot van schadelijke stoffen te verminderen. Deze zones komen steeds vaker voor in Europese steden en landen om de klimaatdoelstellingen te halen en de gezondheid van bewoners te beschermen. In veel Europese steden zijn milieuzones ingesteld die met name gericht zijn op oude diesel- en benzinevoertuigen. De regels verschillen per stad, maar meestal zijn voertuigen die niet voldoen aan de emissienormen niet toegestaan in de milieuzone. Wat betekent dit voor de toekomst? Waar vind je tegenwoordig milieuzones in Europa en welke landen zijn maatregelen aan het nemen? Je leest het in dit artikel.
Er zijn een aantal landen in Europa met de milieustickerplicht, namelijk Duitsland, Frankrijk, België, Engeland, Spanje, Zwitserland en Zweden. Deze landen hebben in de grote steden milieuzones ingesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren voor mens en natuur.
Verschillende Europese landen hebben recent de milieustickerplicht ingevoerd of zijn van plan deze in te voeren.
Vanaf 2023 was de afspraak dat iedere Spaanse stad met minimaal 50.000 inwoners een milieuzone in zou stellen. Maar dit is tot op heden in veel steden nog niet gelukt. Wel zijn er een aantal Spaanse steden die beschikken over een (permanente) milieuzone, namelijk Madrid, Barcelona, Sevilla en Córdoba. De regel geldt voor alle voertuigen verplicht gesteld die de milieuzones van grote steden willen betreden. In de toekomst zal deze stickerplicht worden uitgebreid naar kleinere steden in Spanje. Hier lees je al onze Spanje tips.
In Oostenrijk zijn momenteel nog geen milieuzones voor auto’s en campers ingesteld. Vrachtvervoer is wel verplicht om in het bezit te zijn van een milieusticker. Dit geldt ook voor bestelwagens met voertuigcategorie 1. Hoewel de meeste milieuzones in Oostenrijk gericht zijn op vrachtverkeer kan dit in de toekomst worden uitgebreid naar andere voertuigen. Dit is afhankelijk van de luchtkwaliteit en de milieudoelstellingen van de overheid van Oostenrijk.
Hongarije heeft geen vaste milieuzones. De stad Boedapest en verschillende andere steden hebben wel een smogalarm die vooraf wordt aangekondigd. Hierbij worden auto’s, campers, vrachtverkeer en bussen met een emissienorm lager dan Euro 5 geweerd uit deze zones.
Vanaf juli 2024 heeft Warschau, de hoofdstad van Polen, milieuzones genaamd ‘strefa czystego transportu’. Deze zone wordt ook wel aangeduid als SCT. De regering van Polen bereidt in meerdere steden milieuzones voor. Naar verwachting zullen deze maatregelen vanaf 2025 ingevoerd worden.
In het stadscentrum van Athene is van maandag tot en met vrijdag een milieuzone actief voor voertuigen met een Grieks kenteken. Auto’s, vrachtwagens, campers en bussen met een kenteken van een ander land zijn de eerste veertig dagen uitgezonderd van deze regel. Deze zogenaamde dactylius kan extra uitgebreid worden wanneer er een smogalarm wordt gegeven. De toegang voor auto’s en andere voertuigen wordt beperkt en kan zelfs alle motorvoertuigen in een groot deel van de stad verbieden. Hier lees je al onze Griekenland tips.
Portugal heeft net als veel andere Europese landen te maken met luchtvervuiling door wegverkeer. Vooral in dichtbevolkte steden zoals Lissabon en Porto zul je zones bij de toegangswegen tegenkomen. Deze zijn onderverdeelt in twee zones. De milieuzones in Portugal worden ook wel ZER ABC zones genoemd. Een milieusticker in Portugal is niet nodig. Wel dien je rekening te houden met de eisen die aan een voertuig gesteld worden. Zo mogen bijvoorbeeld vrachtwagens met een maximum toegestane massa van niet meer dan 7500 kg de zone in mits ze aan de volgende eisen voldoen: Zone 1 heeft de Euro 3 emissienorm of hoger (bouwjaar 2000 en jonger). Zone 2 heeft Euro 2 emissienorm of hoger (bouwjaar 1996 en jonger). Hier lees je al onze Portugal tips.
Het aanpakken van luchtvervuiling heeft voor veel landen een hoge prioriteit. De verwachting is dat steeds meer Europese binnensteden milieuzones zullen invoeren om de uitstoot van giftige stoffen te beperken. Zo moeten alle nieuwe bestelauto’s en vrachtwagens in milieuzones volledig uitstootvrij zijn. Bestelauto’s, vrachtwagens en bussen met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen naar verwachting vanaf januari 2025 geen enkele milieuzone meer in. Voor auto’s met emissieklasse Euro 6 geldt deze regel vanaf januari 2028.
Miljoenen mensen bezoeken Frankrijk jaarlijks wat ervoor zorgt dat de files in het land vaak – vooral tijdens de zomermaanden – de spuitgaten uitlopen. Parijs is een van de meest bezochte steden van Europa, maar ook Toulouse, Marseille, Grenoble, Rouen, Montpellier en Lyon zijn erg populaire steden in Frankrijk. Parijs heeft de strengste milieuzones van het land waarbij de meeste dieselvoertuigen verboden zijn in het centrum en omliggende wijken. Ga je binnenkort met de auto naar Frankrijk en benieuwd naar de regels omtrent milieuzones & milieustickers? Lees er hier alles over!
In veel Duitse steden zijn milieuzones ingesteld waar voertuigen alleen toegang hebben met een geldige Duitse Umweltplakette. Daarnaast kunnen steden specifieke straten of wijken aanwijzen waar een verbod geldt op dieselvoertuigen en zowel op diesel- als
benzinevoertuigen met een bepaalde uitstoot. Hier lees je al onze Duitsland tips.
Italië is een populair land, voornamelijk voor toeristen. Met ruimt 100 miljoen toeristen per jaar is de uitstoot van brandstofvoertuigen een groot probleem in de binnensteden en andere drukbezochte gebieden. Om het milieu een handje te helpen heeft de Italiaanse overheid in verschillende steden milieuzones ingesteld, ook wel ‘Zona a Traffico Limitato’ (ZTL). Hier lees je al onze Italië tips.
Elke stad heeft of krijgt zijn eigen regels en normen inzake milieu- en zero-emissiezones. Het is daarom belangrijk om voortijd de regels te kennen en eventueel een milieusticker te bestellen. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Alle informatie over Europese milieustickers ontdek je op reisklaar.nl.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.