Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 08 juni 2024 @ 00:05 door Travelboy , 342 keer bekeken

Opletten geblazen als je deze zomer naar of door Frankrijk trekt: sinds vorig jaar zijn er enkele autosnelwegen waar je ‘onzichtbaar’ tol moet betalen. Stoppen aan een slagboom voor een ticket is zo verleden tijd, maar dat is niet zonder risico. Wie de betaling niet op tijd in orde brengt, ontvangt namelijk een boete. Hoe herken je die onzichtbare tolwegen? En hoe betaal je correct (en gemakkelijk)?

 

  • De reden waarom deze minder zichtbare manier van tol betalen is ingevoerd, is niet verkeerd. Door de tolpoorten weg te nemen, krijg je namelijk een betere doorstroming van het verkeer. “Zulke poorten leiden wel eens tot files of onveilige situaties. Minder stilstaan betekent ook een lager brandstofverbruik”, zegt Mich Vergauwen, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie VAB.
 

Helemaal ‘onzichtbaar’ zijn de tolwegen zonder poortjes trouwens niet: ze zijn duidelijk gemarkeerd met een bord langs de weg (zie foto) met daarop ‘Péage Flux Libre’. Ook elektronische borden kunnen je vertellen dat je zo’n tolweg oprijdt.

 
Een verkeersbord geeft de 'onzichtbare' tolzone aan op de A79.
 

Een verkeersbord geeft de 'onzichtbare' tolzone aan op de A79. © VTM NIEUWS

 

Meer en meer trajecten

 

Echt nieuw is het fenomeen van de ‘flux libre’ niet. Op de A4 tussen Parijs en Straatsburg, nabij afrit 36 ter hoogte van Boulay, staan al langer geen tolpoortjes meer. Door een grote uitbreiding vorig jaar hoef je nu op volledige stukken autosnelweg niet meer te stoppen om tol te betalen. Op de A97 tussen Montmarault en Digoin in de Auvergne is er bijvoorbeeld een strook van 88 kilometer waar je geen tolpoortjes meer tegenkomt.

 

Deze zomer maakt een weg van 210 kilometer tussen Parijs en Normandië de switch – te beginnen met de A14 in juni. Het tweede deel, de A13, zou in december afgerond moeten zijn. “De verwachting is dat er in de toekomst meer en meer tolwegen zullen veranderen in 'flux libres’. Elektronisch tol betalen wordt de toekomst”, aldus Vergauwen.

 

Hoe betaal je dan?

 

De automatische tolwegen maken gebruik van sensoren die je nummerplaat registreren of je tolbadge - zoals Bip&Go - scannen. Soms kan je ervoor kiezen om achteraf te betalen aan de speciale betaalautomaten op de snelwegparkings langs de ‘flux libre’-wegen. “Ze staan duidelijk aangegeven en het is haast onmogelijk om ze niet op te merken. Let wel: je vindt ze enkel op de A79”, zegt Vergauwen.

 

Betalen kan vanaf zeven dagen op voorhand. Achteraf heb je tot 72 uur de tijd om je kenteken en betaalmid­del in te geven

Mich Vergauwen, woordvoerder van mobiliteitsorganisatie VAB

 

Daarnaast kan je ook vooraf of achteraf online betalen. “Dat kan vanaf zeven dagen op voorhand. Achteraf heb je tot 72 uur de tijd om je kenteken en betaalmiddel in te geven.” Wel moet je je zelf naar de website van de juiste tolwegbeheerder begeven. Voor de A79 is dat Aliae. Wie de A4 bij Boulay neemt, betaalt bij Sanef. Betalen kan ook tot 72 uur nadien in een Nirio-winkel: een van de winkels uitgebaat door FDJ, meestal een bar-tabac.

 

Bip&Go

 

Een tolbadge, zoals een Bip&Go, is de eenvoudigste manier om te betalen. Voor wie zo’n badge heeft, is er eigenlijk geen verschil tussen de gewone tolwegen en de ‘flux libre’-stroken: de péage wordt in beide gevallen automatisch verrekend.

 

Boetes tot 375 euro

 

“Het niet of niet tijdig betalen van tol op deze trajecten kan leiden tot een boete van 90 tot 375 euro”, benadrukt Vergauwen. Sinds februari betaal je trouwens gemiddeld 2,7 procent meer tol op de Franse autosnelwegen. De grootste prijsstijgingen zijn te vinden bij het viaduct van Millau (+5,83 procent), het traject Rouen-Le Havre (A150, +5,41 procent), de A79 in Allier (+4,99 procent), de Duplex 86 in Île-de-France (+4,77 procent) en de Mont Blanctunnel (+3,32 procent).

 

bron: www.hln.be



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.