Blogposts

Blog

Geplaatst op maandag 06 mei 2024 @ 12:12 door Travelboy , 397 keer bekeken

Zoveel landen, zoveel verschillen. Maar één ding hebben de meeste landen gemeen: ze hebben een McDonalds. En laat nou de prijs van zo’n kleffe burger over de grens een prima indicatie zijn van wat je euro waard is! Wij presenteren je: de Big Mac Index, een tastbare wisselkoers gebaseerd op je favoriete fastfood. 

 

De meesten van ons reizen om in contact te komen met andere culturen en een change of scenery te ervaren, zo bleek uit recent Columbus-onderzoek. De cultuur proeven aan de hand van de lokale keuken hoort daar uiteraard ook bij. Het is dan ook nog vloeken in de kerk om in plaats van dat gezellige restaurantje de eerste de beste McDonalds binnen te lopen op vakantie. Toch is er één goede reden om dat wel te doen (en geen zorg: je hoeft niets te bestellen): check even de prijs van de Big Mac op je bestemming. Hoewel de befaamde burger een stereotiep product is dat óveral ter wereld op dezelfde manier en met dezelfde ingrediënten wordt gemaakt, is de prijs lang niet overal hetzelfde. En dat kan een goed idee geven van hoeveel meer of minder je euro waard is op je vakantiebestemming. 

 

De hamburger als wisselkoers

 

Zo gebruik je de Big Mac van McDonalds als wisselkoers. Foto: Getty Images

 

Een Big Mac kost in Nederland gemiddeld genomen zo’n €5,25 (al kan dat regionaal ook al verschillen), en dat is een vrij algemene prijs voor de meeste Europese bestemmingen, waar de prijs rond de €5,39 ligt. Maar kun je raden wat je voor exact dezelfde burger in Taiwan of Indonesië betaalt? Minder dan de helft, namelijk slechts €2! En als je hier minder betaalt voor een Big Mac, dan betaal je zeer waarschijnlijk ook minder voor heel veel andere dingen tijdens je vakantie. De prijs van je burger wordt immers mede bepaald door het verschil in inflatie, huur van het pand en lonen, en dat heeft evengoed effect op prijzen in andere restaurants maar ook in winkels en hotels. Hoewel de Big Mac Index dus geen exacte wetenschap is en je je er niet op moet blindstaren, kan het een handige indicatie zijn om te weten hoe duur (of goedkoop) een bestemming uit gaat pakken. Altijd handig om er even bij te pakken als je op zoek gaan naar je volgende reisbestemming. Frietje erbij?

 

De Big Mac Index, ook wel Burgernomics genoemd, is niet nieuw. Het werd al in 1986 bedacht door The Economist, als een makkelijke en laagdremelige manier om munteenheden te kunnen vergelijken en koopkracht te kunnen meten. Nog steeds wordt de index twee keer per jaar geüpdatet. 

 

bron: www.columbusmagazine.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.