Blog
Geplaatst op dinsdag 06 augustus 2024 @ 02:16 door Travelboy , 366 keer bekeken
Na loodzware jaren klautert de cruisesector uit het dal. Controversieel massatoerisme of niet, zowel in de Verenigde Staten als in Europa sneuvelen records. “Er is gewoon veel meer vraag dan aanbod. Last minutes zijn er niet op zo’n schip.”
Op de hoofdzetel van de grootste cruisemaatschappij ter wereld in Miami, het Amerikaanse Carnival Corporation, knalden deze week de champagnekurken. Nooit eerder boekten zoveel reizigers een cruise op een van hun 90 luxeschepen als in het tweede kwartaal van dit jaar. Dat doen ze bovendien almaar vroeger én aan hogere prijzen. Met als resultaat dat Carnival zijn brutowinstmarge ziet stijgen naar het hoogste peil in 15 jaar.
“We zien record na record in de boekingscijfers, waardoor 2025 zich nu al aandient als een grand cru”, jubelde CEO Josh Weinstein met dollartekens in de ogen. Diezelfde dag nog schoot de beurskoers van Carnival 8,7 procent hoger, waarmee het aandeel de grootste stijger was in de S&P 500.
De recordinkomsten bij Carnival lijken erop te wijzen dat de grote spelers nu écht wel uit het diepe coronadal geklauterd zijn. Op de piek van de pandemie lagen de vaak gigantische cruiseschepen wereldwijd nog stil in de havens. Horrorverhalen van passagiers die dagenlang vastzaten op zee kelderden de omzet van de industrie tot amper 10 procent van die in 2019.
Die donkere tijden lijken nu definitief verleden tijd. Carnival, wereldleider met merken als Princess Cruises, P&O en Cunard, is namelijk lang niet de enige mastodont die de wind in de zeilen heeft. Zowat álle cruisemaatschappijen doen het opnieuw goed. Vorig jaar kozen wereldwijd 31,7 miljoen passagiers het ruime sop, blijkt uit het jaarrapport van de sectorfederatie CLIA. Dat is bijna 7 procent meer dan in 2019, het laatste zorgeloze jaar voor het uitbreken van corona. (Lees verder onder de foto)
Ook in Antwerpen meren regelmatig grote cruiseschepen aan.
Met name in de Verenigde Staten (+17,5 procent), Europa (+6,8 procent) en Zuid-Amerika (+6,6 procent) zit het cruisetoerisme duidelijk in de lift. “Dat klopt”, bevestigt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI. “Waarom? Mensen vallen na corona terug in oude gewoonten en er is gewoon veel meer vraag dan aanbod. Last minutes moet je niet boeken op zo’n schip, die zijn er gewoon niet.”
“Last minutes moet je niet boeken op zo’n schip, die zijn er gewoon niet”
Piet Demeyere
Woordvoerder TUI
Niet alleen is een op de vier cruisetoeristen nieuw aan boord, het publiek wordt ook jonger: een op de drie passagiers is inmiddels jonger dan 40 jaar. Het valt inderdaad op dat er steeds meer millennials aan boord verschijnen. “Het is voor hen gewoon een makkelijke manier om in één reis verschillende reisbestemmingen af te vinken”, aldus Demeyere. “Toch boeken ook veel ouderen: door de vergrijzing zien we ook bij hen de vraag toenemen.”
Sommige trends blijven desondanks hardnekkig standhouden: de helft van de cruisetoeristen zijn nog altijd (oudere) Amerikanen en veruit de populairste bestemmingen blijven de Caraïben (44 procent) en de Middellandse Zee (18,5 procent). Al zitten ook noordelijke bestemmingen als Alaska en de Noorse fjorden in de lift. Sectorfederatie Cruise Norway telde vorig jaar liefst 4.000 havenbezoeken en 5,5 miljoen toeristen. Dat is een stijging met bijna een derde ten opzichte van het jaar voordien.
En toch, onder de waterlijn zijn er wel degelijk nog barsten te zien. De beurskoers van Carnival, bijvoorbeeld, staat nog altijd 60 procent lager dan voor corona, de langetermijnschuld is verdriedubbeld en het aantal uitstaande aandelen is dubbel zo groot. Om de enorme vloot schepen tijdens de pandemie drijvende te houden, zag Carnival zich genoodzaakt om op grote schaal vers kapitaal op te halen, met als resultaat dat de oorspronkelijke aandeelhouders hun belang sterk zagen verwateren.
Dat geld werd maar deels gebruikt voor nieuwe, vaak nog grotere schepen. De sanering van de bestaande wereldwijde cruisevloot – nu al zo’n 300 mastodonten – en de zoektocht naar nieuwe inkomsten waren voor de sector minstens even belangrijk, want de enorme schuldenberg moet zo snel mogelijk worden afbetaald.
(Lees verder onder de foto)
Santorini alleen al moest vorig jaar 800 cruises en 1,3 miljoen toeristen verwerken. — © © Tibor Bognár
Cruises mogen dan populairder zijn dan ooit, ze zijn ook controversiëler dan ooit. Amsterdam, Barcelona, Venetië, Santorini, Frans-Polynesië hebben allemaal beperkingen opgelegd aan cruiseschepen, van een regelrecht verbod tot een bezoekerslimiet of een beperking van de grootte van cruiseschepen. Santorini alleen al moest vorig jaar 800 cruises en 1,3 miljoen toeristen verwerken. De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis wil daarom in 2025 een beperking invoeren van het aantal cruiseseschepen op alle populaire eilanden. En dat terwijl Griekenland een kwart van zijn bbp uit toerisme haalt.
(Lees verder onder de foto)
Venetië is een van de vele steden die beperkingen hebben opgelegd aan cruiseschepen. — © BELGAIMAGE
“Dat is een zorg, ja”, gaf CEO Weinstein van Carnival toe. “Maar daar vinden we wel een oplossing voor.” Een van die oplossingen is eigen, exclusieve privébestemmingen bouwen in de Caraïben om de drukte in populaire havens te vermijden. Het gaat meestal over privé-eilanden of stranden met luxevoorzieningen, waar alle bijkomende uitgaven van passagiers rechtstreeks terugvloeien naar de cruisemaatschappij. “Dat zijn voorlopig louter Amerikaanse toestanden”, nuanceert Demeyere van TUI. “In Europa heb je dat niet nodig: hier hebben we genoeg steden als Venetië en Barcelona die op zichzelf topbestemmingen zijn.”
bron: www.nieuwsblad.be
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Mij zie je er niet meer op! 1 x gedaan nooit meer! Ik vond het toen al een groot schip, ze zojn alleen maar groter geworden, net hele steden. Niet normaal meer!