Blog
Geplaatst op vrijdag 02 februari 2024 @ 00:24 door Travelboy , 1004 keer bekeken
In Duitsland zijn lange tijd Uber en vergelijkbare apps geband. Inmiddels zijn de apps weer up and running, maar de imagoschade is groot. Uber krijgt maar weinig voet aan de grond in Berlijn. De meest gebruikte app is MyTaxi, die simpelweg een traditionele taxi voor je regelt. De app wordt veel gebruikt en het duurt nooit lang voor er een taxi voor je neus staat. Maar in het vervoersvriendelijke Berlijn is fietsen, wandelen en openbaar vervoer vaak het snelst en meest efficiënt.
Cabify is een Spaanse ridesharing app, die met name in Barcelona en Madrid razend populair is. Het design van de app kan beter, maar aan de service ontbreekt niets. Chauffeurs krijgen een vast salaris van Cabify, waardoor ze je nooit laten staan voor een lucratievere rit of jou roekeloos, zo snel mogelijk door de stad scheuren. Cabify is maar in weinig andere Europese landen actief, maar kom je wel veel tegen in veel Zuid-Amerikaanse landen!
]
Uber is de populairste rideharing app in Londen. Het Amerikaanse bedrijf blijft alsmaar uitbreiden in de Britse metropool: vanaf 2024 worden ook de klassieke zwarte taxi’s aan de vloot toegevoegd in Londen.
In Parijs heeft het immer populaire Uber een waardige tegenstander: Kaptyn. Kaptyn benadrukt dat alle chauffeurs, net als de voertuigen, een grondige check krijgen. De app is internationaal veel minder bekend dan Uber, maar veel Parijzenaren geven de voorkeur aan Kaptyn door de Franse roots.
Wie liever niet de iconische gele taxi aan de kant van de weg aanhoudt, kan in New York via Lyft of Uber de taxi laten voorrijden. Beide vervoersapps zijn in vele opzichten gelijkwaardig: slechte klantenservice, min of meer dezelfde aanbiedingen, ritprijzen en recensies. Voor de goedkoopste rit in New York download je beide apps en vergelijk je de prijzen op het moment dat je een rit wilt maken.
Deze tips helpen je op weg met de iconische gele taxi in New York.
In Dubai is Careem de populairste ridesharing app. Careem is heel vergelijkbaar met Uber, maar heeft één belangrijke pré: je kunt met de app ook fietsen huren in downtown Dubai. Met Careem heb je toegang tot honderden fietsen die op verschillende hotspots zijn gestationeerd.
De beste taxi-app van Bangkok (en eigenlijk heel Azië) is Grab. In de Thaise hoofdstad zijn de meeste chauffeurs aangesloten bij Grab, al is Bolt over het algemeen net iets goedkoper (voor zover een ritje al nóg goedkoper kan). Let wel op de spitstijden: het verkeer staat dan muurvast. Om de spits te ontwijken kun je met de motorbike-taxi in Bangkok langs het verkeer sjezen.
Uber is de marktleider in Australië, maar het Indiase Ola doet in Sydney een gooi naar de troon. Ola is de meest populaire rideshare app van India en maakt nu de oversteek naar de Australische vervoerssector. Over het algemeen zijn de prijzen van Ola net iets lager dan van Uber.
In heel Azië is Grab de meest populaire ridesharing-app, en Kuala Lumpur vormt daarop geen uitzondering: 94% van Maleisië gaf aan Grab als favoriete vervoersapp te gebruiken. Met de transparante, lage prijzen profiteren ook reizigers van het gebruiksgemak van Grab.
In veel Amerikaanse steden, en zo ook in Los Angeles, is een concurrentiestrijd losgebarsten tussen Uber en Lyft. De apps ontlopen elkaar niet veel, maar de opbouw van de prijs is verschillend. Bij Uber betaal je meer per minuut, maar minder per kilometer. Voor een langere afstand die lekker doorrijdt is Uber de goedkoopste optie, maar in het drukke verkeer van Los Angeles, dat veel en vaak stilstaat, kun je juist weer beter voor Lyft kiezen.
Grab is eveneens de populairste app in Singapore. Waar in veel steden het prijsverschil tussen ridesharing apps en traditionele taxi’s niet per se heel groot is, is dat in Singapore wel het geval. Vervoer via Grab is een stuk voordeliger dan via een taxi. In Singapore zul je dan ook zelden iemand een taxi langs de weg zien aanhouden, maar wordt er gebruik gemaakt van Grab.
bron: www.columbusmagazine.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.