Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:00 door Travelboy , 1393 keer bekeken

Los van alle problematische effecten die de coronacrisis veroorzaakt, kijkt het fietstoerisme in Europa hoopvol naar de toekomst. Op de recente virtuele International Bicycle Tourism Conference (IBTC) is gepleit voor meer attractieve fietsvakanties en investeringen in de fietsinfrastructuur.

 

Medewerker beleidsbeïnvloeding bij de Nederlandse Fietsersbond Wim Bot wees tijdens die conferentie op de afgenomen populariteit van het openbaar vervoer. Dat heeft veel te maken met het mogelijk besmettingsgevaar maar ook met de gezonde levensstijl en interesse in dichtbijvakanties die in de lift zitten. Heel wat Europese steden hebben begrepen dat meer mensen op de fiets springen of de wandelschoenen aanbinden. Veel steden leggen daarom in versneld tempo fietspaden aan.

 

3 miljard investeringen nodig
Specialisten in het fietstoerisme vinden dat een positieve evolutie. “Deze vruchtbare omstandigheden voor de ontwikkeling van fietsvakanties en -toerisme vragen bijkomende investeringen”, benadrukken ze. De European Cyclists’ Federation vraagt 3 miljard euro aan de EU om initiatieven op dit gebied te ondersteunen. In ons eigen land ijveren de fietsersverenigingen o.a. voor de ontwikkeling van een fietsvriendelijker Brussel. IBTC gaat nog een stapje verder en pleit voor een verbeterde marketing van fietsroutes in gans Europa en wil meer kampeerterreinen voor fietsers.

 

Meer op de fiets
Ondertussen fietsten wij, Vlamingen, vorig jaar 40 procent meer dan het jaar voordien. Onze fietsvoorkeur gaat uit naar de Vlaamse Kust als de populairste fietsregio, naar Leuven dat het predicaat van fietshoofdstad van Vlaanderen krijgt en naar Antwerpen dat zich de meest populaire fietsprovincie mag noemen. Toch trekt de provincie Limburg nog altijd de meeste fietsers uit andere provincies aan.

 

Europa ontdekken op de fiets
Wie Europa op een vrije, duurzame en sportieve manier wil ontdekken, neemt best de (elektrische) fiets. In de maanden na de coronacrisis plannen fietsers een vijftal Europese fietsroutes te berijden. De aantrekkelijke routes liggen dan ook wijd verspreid. Wij reden je alvast even voor en overladen je met de beste tips!

 

Langs IJzeren Gordijn
Fiets met ons mee op de Iron Curtain Trail in Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije. We starten deze route in Gmünd in Niederösterreich en peddelen langs het Waldviertel en Weinviertel richting Bratislava in Slowakije. We kruisen enkele keren de grens met Tsjechië. In Kittsee begint het Burgenland-deel van de route in de richting Inzenhof. Verdeeld over 18 etappes leggen we 700 afwisselend pittige, middelzware en makkelijke kilometers af. We trappen langs overblijfselen van het IJzeren Gordijn, talloze monumenten en een boeiend landschap.

 

Rondje IJselmeer op de Zuiderzeeroute
Tot halverwege 2022 is een stuk afsluitdijk van de Zuiderzeeroute in Nederland afgesloten. Een speciale fietsbus brengt ons kosteloos langs de werkzaamheden. Op dit “rondje IJselmeer” ontdekken we wat de krachtmeting tussen mens en natuur heeft opgeleverd nadat de Zuiderzee vorige eeuw getemd werd door het plaatsen van de afsluitdijk. We fietsen over grote stukken ingepolderd land en waterbouwkundige werken en maken kennis met de Gouden Cirkel. Daarmee wordt een aaneengeregen ketting van vissersdorpen, steden, verdedigingslinies, musea, kerken en kastelen bedoeld.

 

Met de lift naar boven
Onze fietsbenen strekken in de Noord-Italiaanse Brenta Dolomieten, dat lijkt ons ook wel wat. Met een mountainbike of een e-mountainbike is dat dubbel genieten. We kunnen er kiezen uit een waaier fietsroutes en er is zelfs een vrijliggend fietspad in het dal. Met de liften kunnen we naar boven zonder dat we daar eerst een heel eind moeten voor klimmen. Op onze tocht ontmoeten we wandelaars die hier neerstrijken voor een (meerdaagse) hiking. Bikeland Campiglio biedt routes, kaarten, tips en verhuur van (e)bikes aan.

 

Langs vroegere spoorwegen
Op zoete wijze trappen we op een traject van 120 kilometer “La Dolce Via” over een netwerk van voormalige spoorwegen in de Franse Ardèche. De trial neemt ons mee langs rivieren die zich een weg banen door een ruig en bergachtig landschap. We passeren diepe kloven, overbrugd door oude spoorviaducten. De route is zo goed als verkeersvrij. Even halt houden op rustbanken of picknickplaatsen is dus geen probleem

 

Van kasteel naar kasteel
Plots behoren we bij het miljoen fietsers dat ieder jaar de 900 kilometer – of toch een deel ervan – van de fietsroute La Loire à Velo aftrapt langs de rijkdom van de Franse Loirestreek. De etappes van kasteel naar kasteel zijn perfect onderhouden en bewegwijzerd. Wijngaarden, vreedzaam platteland, grotwoningen en natuur glijden onder onze wielen. Af en toe wijken we uit voor tegenliggers want de route kan je in beide richtingen rijden. Deze route kruist andere fietsroutes waaronder de Sint Jacobs Fietsroute.

 

PRAKTISCHE INFO
Europese fietsrouteplanner | Internet: fietsrouteplanner.eu
European Cyclists’ Federation | Internet: ecf.com
Brenta Dolomieten | Internet: visittrentino.info/nl/articles/wandelen-en-trekken/panorama-trek-en-dolomiti-brenta-trek
La Dolce Via | Internet: france-voyage.fr
La Loire à Vélo | Internet: nl.francevelotourisme.com
Iron Curtain Trail | Internet: austria.info/nl/activiteiten/fietsen/fietstips/iron-curtain-trail
Zuiderzeeroute | nederlandfietsland.nl  
Bikeland Campiglio | Tel. +39 0465 44 75 01 | E-mail: info@campigliodolomiti.it | Internet: campigliodolomiti.it

 

bron: https://reisreporter.be

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.