Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 04 september 2021 @ 00:06 door Travelboy , 1114 keer bekeken
De laatste tijd regent het klachten over boekingssite eDreams. Het online reisbureau met hoofdkantoor in Barcelona biedt onder andere goedkope vluchten, accommodaties en autoverhuur aan. Uit veel berichten van klanten blijkt dat eDreams niet goed bereikbaar is en toezeggingen die het bedrijf doet niet waargemaakt worden. Wat kunt u doen als u de dupe bent geworden van eDreams?
Uit de vele klachten van consumenten blijkt dat bepaalde vluchten worden geannuleerd zonder dat de klant hiervan op de hoogte wordt gebracht. Daarnaast wachten sommigen al minstens 1,5 jaar op terugbetaling van geannuleerde vluchten. Vaak heeft de desbetreffende luchtvaartmaatschappij het geld allang teruggestort aan eDreams, maar het komt vervolgens niet bij de klant terecht.
Kosten voor vluchten en accommodaties worden soms dubbel of zelfs driedubbel afgeschreven door het bedrijf. Maar wat eDreams ook doet, is vluchten aanbieden die helemaal niet bestaan. In 2014 heeft luchtvaartmaatschappij RyanAir hier een rechtszaak over aangespannen en deze uiteindelijk in 2020 gewonnen, maar het lijkt allemaal weinig effect te hebben.
Klanten die dergelijke klachten bij eDreams willen neerleggen, kunnen het bedrijf niet goed bereiken. Mails worden niet beantwoord, chatbots van eDreams sturen klanten van de kast naar de muur en bellen heeft ook geen nut. Het telefoonnummer is dan niet in werking of de verbinding wordt kort na de start van het gesprek verbroken. Of klanten komen terecht in een callcenter in India waar medewerkers hen ook niet verder kunnen helpen. Als er al wordt beloofd dat er een oplossing komt, blijkt dit achteraf een leugen en verandert er niets.
Voordat u met een boekingsplatform of online reisbureau in zee gaat, doet u er goed aan online rond te kijken naar nieuws rondom het bedrijf, reviews van anderen en te controleren of de reisorganisatie is aangesloten bij een garantiefonds. In het geval van eDreams zijn online veel negatieve berichten te vinden, zowel van consumenten als uit de media.
Een andere tip is om te kijken of u uw vliegticket rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij kunt boeken. Dat is vaak goedkopen en bijkomend voordeel is dat u dan ook veel beter weet waar u terecht kunt als er eventuele fouten worden gemaakt.
Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft nog een aantal aanvullende paar tips voor consumenten. Ten 1e, bij annulering van de vlucht kunt u uw geld altijd terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij. Deze wetgeving is echter wel alleen geldig voor luchtvaartmaatschappijen uit de EU of andere maatschappijen die vertrekken vanuit de EU. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat houdt hier toezicht op.
Ten 2e, als het mogelijk is, kunt u een reis het best met creditcard betalen. De kans dat u uw geld kunt terugkrijgen bij annuleringen wordt dan een stuk groter, maar het is niet helemaal te garanderen.
Heeft u ook een klacht over eDreams? Meld deze dan bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). U kunt hierbij MAX vakantieman in de CC zetten: maxvakantieman@omroepmax.nl. Zo komt uw klacht ook daar terecht. De AMC laat de redactie van MAX vakantieman weten de klachten serieus te nemen en ze te beoordelen. “We zullen daarna via een handhavingsverzoek onze Spaanse collega’s vragen om op te treden.”
Dit onderwerp wordt besproken in MAX vakantieman op 23 augustus 2021 met Martijn Witvliet van het Europees Consumentencentrum (ECC).
(Bron: ACM, Rijksoverheid)
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.