Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 28 maart 2021 @ 00:59 door Travelboy , 1031 keer bekeken

De coronacrisis zorgde ook op het reisfront voor een noodstop. De gevolgen zijn inmiddels zichtbaar in de programmering; voorlopig zijn er even geen nieuwe reisseries van de VPRO te zien. Eindredacteur Hans Simonse: 'Veel series hebben we helaas noodgedwongen moeten uitstellen. Dat betekent echter niet dat we stilzitten.'

 

Als interim-hoofdredacteur kreeg Hans Simonse in 2017 de reisseries onder zijn hoede. Hij vertelt: ‘We zijn een makersgedreven omroep; als iemand een goed idee heeft, dan gaan we dat doen. De meeste reisseries zijn ontstaan vanuit de interesse van de makers zelf. Ze wilden gewoon eens goed kijken in landen als China, vaak los van dwingende en vluchtige actualiteit, nieuwsgierig naar wat mensen daar beweegt.'

 

'De reisseries bleken een enorm succes. Dat hadden we niet verwacht, dat de belangstelling voor bijvoorbeeld de uithoeken van Rusland zo groot zou zijn. Het succes heeft alles te maken met de oprechte interesse van de makers in beeld. Dat ze de taal spreken, een must bij ons, maakt een wereld van verschil, hierdoor kom je veel dichter bij de mensen en zijn ze heel open.

 

tijd voor nieuwe formules

Na prachtige reeksen van onder andere Jelle Brandt Corstius, Bram Vermeulen en Ruben Terlou, die langs rivieren, door woestijnen en van Moskou naar Magadan reisden, is het tijd voor nieuwe formules.

 

De weg die is ingeslagen met De wereld van de Chinezen, één thema in zeven verschillende landen, is goed bevallen. Hans wandelt momenteel regelmatig op de Utrechtse heuvelrug met verschillende makers om nieuwe ideeën te bespreken, zo vertelt hij. ‘We hebben nog nooit zoveel in ons hoofd gereisd als sinds we niet meer konden reizen. We gebruiken deze tijd om veel, heel veel plannen te ontwikkelen. Prachtige en relevante plannen om straks weer spectaculaire reisseries te gaan maken.’

 

Toch zullen deze nieuwe series nog een tijd op zich laten wachten. ‘Er zijn nu natuurlijk nog veel onzekerheden en dat maakt het lastig om vooruit te kunnen kijken. Reisseries hebben een totale productietijd van één tot soms drie jaar, zijn heel arbeidsintensief, kostbaar en het tussentijds bijsturen ervan is als bij een mammoettanker,’ legt de eindredacteur uit. Sommige research naar nieuwe verhalen is door corona ook verloren gegaan.

 

In de zomer staan er weer twee nieuwe reisseries geprogrammeerd, die gelukkig al ver waren in het productieproces. Tot die tijd kunnen liefhebbers hun hart ophalen met de vele series die nog online beschikbaar zijn. ‘Zo is Van Dis in Afrika een prachtige serie om nog eens terug te kijken,’ tipt Hans. ‘Ik vond het heel bijzonder om Adriaan van Dis in zo’n andere rol te zien.’

 
 

Een andere memorabele serie voor hem is Sahara, waarin Bram Vermeulen de woestijn doorkruist. Een belangrijke serie om te maken omdat het inzicht geeft in de migratiecrisis, maar het was ook een hele risicovolle productie.

 

Vroeger lagen de risico’s vooral bij het vervoer en onbereikbaar zijn. Daar kan Hans zelf over meepraten; als maker reisde hij voor de VPRO veertig jaar geleden al dwars door West-Afrika naar het einde van de wereld, Timboektoe, en zat daar twee weken vast omdat het door de VPRO gecharterde vliegtuigje niet kwam opdagen: ‘Timboektoe spreekt misschien tot de verbeelding maar het was er oersaai. We hebben er noodgedwongen twee weken doorgebracht met niet al te vriendelijke Toearegs en als enig vertier drie markante inwoners: een corrupte politiecommissaris, een verdwaalde Vlaamse pater met bovenmatige interesse voor rode wijn en een 2.08 meter lange Ethiopische onaanraakbaar trotse prostitué. We waren blij toen we via de politiecommissaris hoorde dat het vliegtuigje wat de VPRO had geregeld, onderweg was. Al twijfelden we bij het zien van het gammele toestel dat uiteindelijk uit de lucht kwam vallen of we niet beter voorgoed konden blijven,' lacht hij.

 

'Bij de productie van Sahara was het vervoer dan wel beter, de onberekenbare veiligheidssituatie en de kans op aanslagen en ontvoering maakten het tot een spannend productieproces waarbij je elke dag weer moet afwegen of het nog wel verantwoord is er te zijn. We zijn daarom niet alleen heel trots op de serie, we waren destijds ook enorm opgelucht toen de opnames afgerond waren. Onze makers waren er nog geen week weg of het vliegveldje van Timboektoe werd aan flarden geschoten.’

 

dromen over straks

Terug naar het nu en de plannen voor de toekomst. Hans: ‘Mijn droom is om de komende jaren meer naar opkomende generaties te gaan kijken. Bijvoorbeeld in India, de grootmacht van de toekomst met een hele jonge, Engelssprekende bevolking. Maar ook de jongeren in Rusland staan op het wensenlijstje. We blijven werken met onze bekende makers maar komen er ook veel nieuwe gezichten en bestemmingen bij. We staan te popelen om er weer op uit te kunnen trekken en terug te komen met bijzondere verhalen!’ 

 

kijktips van Hans



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.