Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 20 mei 2021 @ 00:02 door Travelboy , 999 keer bekeken

Wie in een hotel verblijft krijgt te maken met bepaalde etiquette. We zetten op een rij welke (ongeschreven) regels er gelden voor gasten tijdens een overnachting.

Hotel reservering

 

Bij veel hotels mag er tot een bepaald moment afgezegd worden. Soms zelfs tot op de dag zelf. Weet u in een vroegtijdig stadium echter al dat uw overnachting niet door kan gaan, geef dit dan direct door. Zeker als u er bijvoorbeeld ook een ontbijt en diner bij geboekt heeft. Het hotel kan er hierdoor eerder rekening mee houden.

Inchecktijden

 

Een klein beetje speling met de in- en uitchecktijden wordt wel door de vingers gezien, maar ze zijn er niet voor niets. Kom daarom niet veel vroeger en blijf ook niet eindeloos plakken als er al uitgecheckt moet worden. U brengt daar vaak de planning van de schoonmaakploeg mee in de war. Weet u van tevoren dat u uw verblijf wilt verlengen, boek dan zo mogelijk een vroege of late check-out erbij.

Handdoeken

 

Wereldwijd wordt er gelet op duurzaamheid. In veel hotels wordt u daarom verzocht langer dan 1 dag met uw handdoeken te doen. Door uw handdoeken aan een haakje of over het rek te hangen weet het personeel dat u het hergebruikt. Wilt u dat de handdoeken wel verschoond worden, leg ze dan op de grond.

Wat wel en wat niet mee naar huis nemen?

 

Een deel van de spullen op de kamer zijn bedoeld voor het gemak van de verblijvende gast en vaak ook voor een stukje marketing. Het gaat hierbij om kleine, niet herbruikbare artikelen als flesjes shampoo, badschuim of zeepjes. Ook notitieblokjes of pennen (nee niet de leren klapper) en eventuele niet herbruikbare pantoffels mogen meegenomen worden. Tenzij anders aangegeven, is het voor de rest niet de bedoeling om hoteleigendommen mee te nemen.

 

Voor de meeste gasten is het vanzelfsprekend dat handdoeken, lampen, televisies of wekkers niet meegenomen mogen worden, maar toch verdwijnen dit soort attributen veelvuldig uit hotels. Tot matrassen aan toe. Soms volgt er aangifte (het hotel weet immers wie er overnacht heeft), maar vaak ook nemen hotels hun verlies, om het goede imago niet te schaden. Dol op de kussens of handdoeken van een bepaalde keten? Soms zijn dergelijke producten te koop voor hotelgasten. Informeer daarnaar bij de receptie of bekijk de hotelwebsite.

 

Gasten op de kamer

 

Bij een verblijf in Nederland kan het zomaar voor komen dat er een bekende in de buurt is. Het is aanvaardbaar diegene als gast op de kamer uit te nodigen. Wel verwacht het hotel dan van u dat u uw bezoek aanmeldt bij de receptie. Het hotel weet dan wie er in huis is. Het is de bedoeling het bezoek kort te houden en niet na achten ’s avonds te laten plaatsvinden. Uw bezoek laten slapen is dan ook zeker geen optie. Alleen al vanwege de veiligheid, maar ook bijvoorbeeld vanwege de extra kosten. Het hotel kan die achteraf alsnog berekenen als ze erachter komen. Doen zich onvoorziene situaties voor, overleg dan met het hotel, vaak is er echt wel wat mogelijk als u bijvoorbeeld een toeslag betaalt.

Kledingkeuze

 

Afhankelijk van uw hotelkeuze geldt er een bepaalde kleding etiquette. In de luxere hotels wordt er van u verwacht zich daarnaar te kleden. Niet dat een 3-delig pak of cocktailjurk verplicht is (tenzij anders aangegeven), maar dat u in elk geval verzorgd voor de dag komt. In een strandhotel in een badplaats ligt dat meestal een beetje anders. Daar wordt het geaccepteerd dat mensen in een badjas en slippers over de gang lopen, om richting zwembad of strand te gaan. Slechts een bikini of zwembroek en op blote voeten gaat ook daar weer net te ver.

 

Stilte gewenst in het hotel

 

In een hotel zijn vaak veel mensen tegelijk samen. Een beetje reuring is dan ook niet te voorkomen, maar er zijn wel tijden waarbij er van u verwacht wordt zo min mogelijk lawaai te maken. Tussen 10 uur ’s avonds en 8 uur ’s ochtends wordt u geacht zo stil mogelijk te zijn. Zeker als u over de gangen loopt. Heeft u te maken met geluidsoverlast van wat al te enthousiaste buren, bel dan de receptie. Het personeel heeft hier ervaring mee en het voorkomt vervelende situaties tussen hotelgasten onderling.

Ontbijtbuffet

 

Al dat lekkers van een ontbijtbuffet is moeilijk te weerstaan. Wilt u zoveel mogelijk proeven, laad dan toch niet in 1 keer uw hele bord vol, maar haal verschillende porties na elkaar. Dan weet u zeker dat u het ook op kunt en dat er geen eten onnodig verspild wordt.

Kamer opruimen?

 

Het is echt niet nodig het bed opgemaakt achter te laten (het beddengoed wordt toch afgehaald) of een doekje over het bureau te halen, maar een beetje opruimen is wel zo netjes. Gooi uw afval dus in de vuilnisbak of zet het er direct naast als het niet past. En leg de handdoeken op een berg in de badkamer en niet overal verspreid.

Fooien geven

 

In Nederland mógen er fooien gegeven worden, maar het is geen harde (ongeschreven) regel. Het is wel een teken van waardering, dus bent u tevreden over de service, laat dan bijvoorbeeld 1 á 2 euro per nacht achter voor het schoonmaken van de kamer. Het handigste is het om dit op het kussen of nachtkastje te leggen. Eventueel met een briefje erbij, zodat het duidelijk is dat het voor de schoonmaak is. In de duurdere hotels worden de koffers soms door kruiers naar de kamer gebracht. Ook dan kan er 1 of 2 euro gegeven worden.

 

Buiten Nederland is het veel gangbaarder om een fooi te geven. Afhankelijk van het bezochte land dient het daar niet alleen als waardering, maar ook als aanvulling op het vaak karige loon. Afhankelijk van de bestemming geeft u dan ook 1 á 2 euro. Etiquettedeskundige Gonnie Klein Rouweler heeft verdere tips voor het geven van fooien in het buitenland.

Klachten?

 

Heeft u tijdens uw verblijf een mindere ervaring gehad? Geef dit dan direct door aan het hotelpersoneel. Soms kan er een passende oplossing gevonden worden of krijgt u compensatie. Het is niet chique om niets te zeggen en uw ongemak later alsnog via sociale media te delen. U heeft het hotel dan geen mogelijkheid gegeven om met een oplossing te komen.

 

Verder geldt voor de hotel etiquette: een beetje respect doet wonderen. Ook al is de klant koning, u bent en blijft te gast.

 

bron: www.maxvandaag.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.