Blogposts

Blog

Geplaatst op woensdag 22 september 2021 @ 00:18 door Travelboy , 1057 keer bekeken

Te vaak is een vliegticket goedkoper dan een treinkaartje tussen vergelijkbare steden. Luchtvaartmaatschappijen hebben een traditie om passagiers te lokken met goede dienstverlening. Staatsspoorbedrijven hebben daarentegen de reputatie bureaucratisch te zijn, schrijft Arriën Kruyt van de European Passengers’ Federation in een column voor vakblad RailTech.

 

Een typisch voorbeeld is Thalys, vindt Kruyt, dat een monopolie heeft op hogesnelheidstreinen tussen Parijs en Amsterdam. Door zijn monopolie kan het hoge prijzen vragen voor tickets. Thalys verkoopt tickets voor de hoogste prijzen per kilometer in Europa. Het effect van deze hoge prijzen is dat te veel mensen de trein mijden en vliegtuigen, auto’s en bussen gebruiken in plaats van de Thalys. Air France/KLM doet nog steeds goede zaken tussen Parijs en Amsterdam. Mensen die de hoge prijzen van Thalys niet kunnen betalen, bijvoorbeeld studenten, nemen de bus.

 

Geen prikkel om efficiënt te zijn

 

Tussen Brussel en Amsterdam hebben reizigers de keuze tussen de snelle maar dure Thalys, de Eurostar, die niet doorgaat naar Parijs, of de langzame en goedkope intercity Benelux-treinen. Het effect is dat vrij vaak meer dan 50 procent van de stoelen in de Thalys tussen Amsterdam en Brussel leeg is. Een luchtvaartmaatschappij zou goedkope tickets aanbieden om die stoelen te vullen als dat het geval is.

 

Thalys niet. Ook Thalys doet niets om zijn kosten te drukken. Een Thalys heeft een chef du train en minstens drie of vier ticketcontroleurs en een barman. In de eerste klas is extra personeel aanwezig voor de catering. Een monopolie heeft geen prikkel om efficiënt te zijn.

 

Lees hier de volledige column.

 

bron: www.spoorpro.nl

 

ps van de club: Transavia vliegt 2x per dag van Schiphol naar Paris Orly



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.