Blogposts
Blog
Geplaatst op maandag 20 december 2021 @ 00:01 door Travelboy , 591 keer bekeken
Verleden week zondag is om 9:59 uur de eerste nachttrein uit Zürich aangekomen in Amsterdam. Vanaf nu rijdt er dagelijks een nachttrein tussen de grootste stad van Zwitserland en de Nederlandse hoofdstad.
Een feestelijke welkomstevenement ging vanwege de coronasituatie niet door. Wel was NS International Heike Luiten aanwezig om de eerste trein te verwelkomen. “De nachttrein is terug van weggeweest. Dat kunnen we met deze tweede verbinding wel zeggen” laat de topvrouw weten. Ze benadrukt dat de nachttrein duurzaam en daarmee klimaatvriendelijk is. “Zo staat 1 nachttrein naar Zürich gelijk aan vier vliegtuigen.” Dat is in elk geval op basis van de beschikbare capaciteit: de trein biedt plek aan 876 treinreizigers.
De voor Nederland nieuwe nachttrein vervangt een Duitse nacht-intercity. De trein bestaat uit totaal 14 rijtuigen, waarvan 8 rijtuigen met zitplaatsen. Aangevuld met twee slaaprijtuigen, en drie tot vier ligrijtuigen. Het meeste comfort bieden de slaaprijtuigen. Daar heeft elke coupe een eigen kleine wastafel.
Zondagavond vertrekt de eerste nachttrein vanuit Nederland naar Zürich. Ook die zal vanaf nu dagelijks rijden. De trein start in Amsterdam Centraal en stopt in ons land ook te Utrecht Centraal en Arnhem Centraal. Tijdens werkzaamheden stopt de trein niet in Arnhem, maar rijdt de trein via ‘s Hertogenbosch (zonder stop). De trein doet er ongeveer 11,5 uur over.
Tickets voor de trein zijn eenvoudig te boeken via NS International. Ook bij Treinrondreis.nl kan de trein op aanvraag geboekt worden. Een zitplek is te boeken vanaf 38 euro, vanaf 60 euro voor een ligplaats en de slaapplaatsen zijn te boeken vanaf 90 euro per persoon (bij coupe voor 3 personen). Een deel van de trein wordt in Basel afgerangeerd. Dit omdat het onderhoud ook daar plaats vindt. Mocht er dus geen plek zijn naar Zürich, dan kan het voorkomen dat er wél plek is in de rijtuigen naar Basel.
Vanuit Basel en Zürich kan er verder gereisd worden naar tal van andere bestemmingen. Bijvoorbeeld naar Lugano, Chur en Interlaken. Ook is er aansluiting op de trein naar Italië. Als de nachttrein volgens dienstregeling rijdt, kan Milaan voor de lunch bereikt worden.
Voor het reizen van, naar en via Duitsland en Zwitserland gelden verschillende voorwaarden. Heike Luiten: “De nieuwe verbinding gaat van start in een tijd waarin internationaal reizen door de veranderende coronamaatregelen niet altijd makkelijk is. We kiezen ervoor om de treinverbinding Amsterdam – Zürich wel te starten vanaf vandaag. Voor de reizigers tussen Nederland en Duitsland en voor reizigers die binnen de geldende maatregelen naar Zwitserland reizen. We hopen snel al onze reizigers te kunnen verwelkomen in de nachttrein naar Zürich.” De geldende voorwaarden zijn te vinden op nederlandwereldwijd.nl.
Begin december 2016 reed de laatste nachttrein tussen Nederland en Zwitserland. Met het einde van de City Night Line was Nederland bijna vijf jaar niet aangesloten op het internationale netwerk van slaaptreinen. Sinds mei dit jaar is daar verandering ingekomen, toen de nachttrein naar Wenen van start ging. Die nachttrein heeft ook een deel naar Innsbruck. De bedoeling is dat er in de loop van volgend jaar ook een nachttrein naar Praag gaat rijden. Dat zal een particuliere nachttrein van European Sleeper zijn.
Wil je meer weten over treinreizen Zwitserland? Lees dan over de mooiste treinreizen, de steilste tandradbaan of over de trein naar de Jungfraujoch.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.