Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 12 november 2021 @ 00:23 door Travelboy , 920 keer bekeken

Een vakantie plannen als je een lichamelijke beperking hebt heeft wat voeten in aarde. Lang niet overal kun je bijvoorbeeld met een rolstoel terecht. Alvaro Silberstein en Camilo Navarro Bustos van start-up Wheel the World pakken dit probleem aan met een boekingsplatform dat zulke informatie biedt.

 

Met hun tech-start-up Wheel the World willen Alvaro Silberstein en Camilo Navarro Bustos een wereldwijd probleem oplossen door het verzamelen van data: 15% van de wereldbevolking heeft een beperking, en voor hen is het boeken van een reis waar ze geen problemen tegenkomen een uitdaging. Met hun platform gowheeltheworld.com kan iedereen toegankelijke reizen boeken. De ambities zijn groot: ze willen de nieuwe booking.com worden. Er is $2 miljoen aan groeikapitaal en een investeerder als YouTube-CEO Susan Wojcicki voorspelt veel goeds. Ook Facebook oprichter Mark Zuckerberg ondersteunt het platform.

 

 

 

Het begin in Chili… en Amsterdam

 

Beide ondernemers groeiden samen op in Chili, waar ze sinds hun 10e vrienden zijn. Op zijn achttiende kwam Alvaro door een ongeluk in een rolstoel terecht, iets dat zijn persoonlijke missie en wens om ondernemer te worden op scherp zette, maar uiteindelijk ook een nieuwe richting gaf. Het platform begon dus als een persoonlijke missie, maar is uitgegroeid tot een wereldwijde missie: reizen overal toegankelijk maken voor mensen met een beperking.

 

Alvaro’s persoonlijke missie: de Torres del Paine beklimmen, een beroemde vijfdaagse trektocht in Patagonië, met steile, spitse bergen. Nog nooit eerder had iemand deze tocht met een rolstoel gemaakt. Silberstein en Navarro Bustos verzamelden alle mogelijke data die nodig was, van een speciale hiking-rolstoel tot lokale reisorganisaties, en gingen op reis. De video’s die ze maakte van de onderneming gingen viral. Niemand had het voor mogelijk gehouden, en daarna wilden meer mensen met een beperking hetzelfde meemaken.

 

De vrienden hadden alle informatie die nodig was om de Torres del Paine als mindervalide te beklimmen. Voor ze het wisten kregen ze steeds meer verzoeken en vragen en begonnen ze de trips te organiseren. Iets dat begon als grap – “Waar zouden we nog meer heen kunnen?” – werd de kiem van een succesvolle start-up met $2 miljoen aan investeringsgeld.

 

Navarro Bustos: “Eigenlijk is ons bedrijf pas echt in Amsterdam geboren, dankzij het acceleratieprogramma van Booking.com gericht op duurzaam toerisme. Daarvóór waren we een project dat draaide op crowdfunding. Na het programma in 2018 realiseerden we dat we iets groots in handen hadden, dat we ongelofelijk kunnen opschalen, en dat we niet alleen enkele trips toegankelijk kunnen maken, maar alles dat met reizen over de wereld te maken had. Een miskend universeel probleem voor mensen met een beperking.”

 

Gebrek aan informatie

 

Naar Amsterdam reizen als reiziger met een beperking vereist veel uitzoekwerk: waar kan ik met mijn rolstoel komen? Hoe groot is de kamer? Kan ik er draaien? De beschikbaarheid van dergelijke informatie is ontzettend beperkt, maar als mindervalide is die  noodzakelijk om op pad te kunnen.

 

Navarro Bustos: “Beeld je bijvoorbeeld in dat je als reiziger een kamer binnenkomt, en het bed blijkt twee meter hoog. Nergens een trap, geen manier om erin te komen. Het klinkt absurd, maar dit zijn precies de problemen waar een mindervaliden tijdens hun reis voor komen te staan. Hoe breed is de deur, kan ik er doorheen?”

 

Het probleem van gebrek aan informatie over de toegankelijkheid van accommodaties en activiteiten geldt niet alleen voor Amsterdam, maar speelt overal ter wereld. Er zijn naar schatting 1 miljard mensen met een beperking in de wereld, zo’n 15% van de wereldpopulatie. Dat betekent dat voor een groot deel van de wereldbevolking informatie ontbreekt om goed georganiseerd op reis te kunnen gaan. Dat is een ontzettend grote markt. Navarro Bustos: “We beseften dat de oplossing in technologie zat. Zo zijn we begonnen: zeer gedetailleerde data verzamelen over de toegankelijkheid van accommodaties en reizen, zodat we de bereikbaarheid konden garanderen op onze website”.

 

bron: www.emerce.nl



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.