Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 10 juni 2021 @ 00:30 door Travelboy , 618 keer bekeken

Wie een vliegticket koopt, weet dat het moment van boeken bepalend is voor de prijs. Hetzelfde geldt voor een hotelkamer bij een boekingssite. Maar ook steeds meer Zeeuwse recreatieondernemers gebruiken ‘dynamic pricing’, ziet het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme in Vlissingen.

 

Is een vakantie in Zeeland door corona dit jaar duurder dan voorheen? Die vraag is lastig te beantwoorden doordat veel grote(re) recreatie-ondernemers variabele prijzen hanteren. De tijd van een tabel met vaste prijzen in de vakantiegids is voor hen voorbij.

 

,,Dynamic pricing is al jaren de standaard in de toeristische sector, ook bij ons”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van Roompot. ,,Hiermee kunnen we gasten extra kortingen geven wanneer er bijvoorbeeld minder gasten op het park zijn of kunnen we ze extra belonen wanneer ze als een van de eerste boeken.” Naast de prijs is er volgens hem nóg een goede reden om vroeg te boeken: ,,Wie op tijd gaat zoeken naar een vakantiewoning, heeft nog alle keuze.”

 

Gemiddeld genomen is de huurprijs van een vakantiewoning dit seizoen gestegen met het niveau van de inflatie, zegt Van Outryve. Maar dat is gemiddeld. Door dynamic pricing kan iemand voor dezelfde vakantie toch meer betalen dan vorig jaar. Of juist minder. Vraag en aanbod spelen daarbij een rol, maar ook de prijzen die de concurrentie op het moment van boeken rekent.

 

Bandbreedte van 10 procent

 

Arjen Brinkman, eigenaar van vakantiepark De Paardekreek in Kortgene en voorman van de Zeeuwse tak van brancheorganisatie Hiswa-Recron, beaamt dat steeds meer ondernemingen dynamische prijzen hanteren. De prijsschommelingen bewegen zich wel binnen een bepaalde bandbreedte. ,,Wij zelf houden een grens van 10 procent aan”, zegt Brinkman. Het zou voor een trouwe gast erg zuur zijn als hij hoort dat een prijzenjager voor een fractie van de kosten een huisje huurt. Enig prijsverschil wordt wel geaccepteerd, maar het moet niet ‘te bruut’ worden. Ook bij Roompot worden extreme prijsverschillen vermeden.

 

Niet elke ondernemer is gecharmeerd van het draaien aan de prijzenknop. Strandcamping Valkenisse bijvoorbeeld heeft nog gewoon een vaste prijslijst en is ook niet van plan om dit te veranderen. ,,We kiezen voor duidelijkheid. Dit is dit jaar de prijs en die is voor iedereen gelijk. We willen niet dat de ene gast meer betaalt voor eenzelfde standplaats dan de andere”, zegt Lisette van Boven.

 

Diana Korteweg Maris van HZ Kenniscentrum Kusttoerisme zegt dat dynamic pricing vooral door de grotere bedrijven wordt toegepast. ,,Je hebt er een geavanceerd softwaresysteem voor nodig.”  Voor de meeste toeristen speelt het nauwelijks een rol, denkt ze. ,,Ik vraag me af of mensen hun keuze laten bepalen door een voordeel van 5 euro per nacht.”

 

bron: www.ad.nl/zeeland



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.