Blog
Geplaatst op zondag 08 januari 2023 @ 00:02 door Travelboy , 902 keer bekeken
“We hebben eindelijk voldoende rijtuigen om de treindienst te kunnen starten. We zijn dolblij” vertelt Chris Engelsman. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de eerste trein dit jaar in april zou gaan rijden maar voldoende rijtuigen krijgen bleek lastiger dan verwacht, waardoor de start uitgesteld moest worden. “Het was af en toe best zenuwslopend” blikt Engelsman terug.
Nu is het eindelijk rond: er is voldoende materieel beschikbaar om een nachttrein te kunnen laten rijden bestaande uit één slaaprijtuig, acht ligrijtuigen en één zitrijtuig. “Nu we het laatste benodigde rijtuig bevestigd hebben gekregen, hebben we hier wel een klein feestje gevierd”
.
De nachttrein zal op maandag, woensdag en vrijdag uit Brussel gaan vertrekken. De trein start om 19:22 uur. Daarna zal de trein onder andere stoppen te Antwerpen Centraal, Rotterdam Centraal en Amsterdam Centraal. Om 6:48 uur komt de trein te Berlijn aan.
Is dat niet te vroeg? Engelsman: “Het is best vroeg, maar we hebben het al een uur opgerekt, in de oorspronkelijke planning (naar Praag, red.) zouden we al rond 5:45 uur in Berlijn zijn. Voor zakelijke reizigers is vroeg aankomen vaak ook prettig”. Hij denkt dat meer oprekken ook vervelend zou zijn, dan komt de trein onderweg te veel stil te staan.
In Berlijn zal er een goede aansluiting ontstaan op de trein naar Praag, die vertrekt rond 7:15 uur. “We verwachten dat dit een aansluiting is die in de praktijk ook goed haalbaar is. We hebben immers ook marge in de dienstregeling”. In Berlijn kan er ook overgestapt worden op de trein naar Warschau, al is de overstaptijd richting de Poolse hoofdstad (drie uur) wel erg ruim.
Er wordt nog gekeken of de trein in Berlijn verlengd kan worden naar Berlijn Lichtenberg.
Trein 453 (maandag, woensdag en vrijdag)
Brussel Zuid | 19:22 |
Antwerpen Centraal | 20:01 |
Roosendaal | 20:44 |
Rotterdam Centraal | 21:21 |
Den Haag HS | 21:42 |
Amsterdam Centraal | 22:34 |
Amersfoort | 23:13 |
Deventer | 23:49 |
Bad Bentheim | 01:09 |
Hannover Hbf | 02:56 |
Berlijn Hbf | 06:48 |
Vanuit Berlijn naar Nederland en België vertrekt de trein op zondag, dinsdag en donderdag. De trein vertrekt om 22:56 uur vanaf Berlijn Hbf, Amsterdam Centraal wordt in de vroege ochtend om 6:31 uur bereikt. Een uur later is de trein te Rotterdam, en om 9:27 uur te Brussel. Op de terugreis kan de trein niet te Amersfoort en Den Haag HS stoppen, omdat dit niet past in de dienstregeling.
Wie vanuit Praag naar Nederland reist, heeft een ruime overstaptijd in Berlijn. De laatste trein uit Praag naar de Duitse hoofdstad vertrekt namelijk al om 16:25 uur. Deze komt om 20:43 uur aan te Berlijn. Twee uur later vertrekt de trein van European Sleeper dus naar Nederland. Vanuit Warschau vertrekt de laatste trein naar Berlijn om 16:04 uur, die om 22:05 uur aankomt. Dan is de overstaptijd dus 50 minuten, mits de trein op tijd is.
Trein 452 (Dinsdag, donderdag en zondags)
Berlijn Hbf | 22:56 |
Hannover Hbf | 02:21 |
Bad Bentheim | 04:22 |
Deventer | 05:17 |
Amsterdam Centraal | 06:31 |
Rotterdam Centraal | 07:32 |
Roosendaal | 08:16 |
Antwerpen Centraal | 08:47 |
Brussel Zuid | 09:27 |
European Sleeper is opgezet door de Nederlanders Elmer van Buuren en Chris Engelsman, maar iedereen heeft aandelen in het bedrijf kunnen kopen. In de eerste investeringsronde werd er in een kwartier tijd een half miljoen euro opgehaald. In een latere ronde is er nog eens twee miljoen euro geïnvesteerd door een brede groep nachttreinliefhebbers. “Er is sprake van een breed draagvlak voor de herintroductie van de nachttrein als duurzaam, efficiënt en comfortabel alternatief voor het vliegtuig” concludeert Engelsman dan ook.
Sinds de aankondiging van het initiatief is er wel het nodige veranderd. Zo hebben de gestegen energieprijzen een negatief effect op de ticketprijzen. Toch ervaren de initiatiefnemers ook veel steun. Zo heeft België besloten dat nachttreinen geen infraheffing hoeven te betalen en neemt de Belgische overheid ook de energierekening voor de trein op zich.
“Dat is een nettere manier om nachttreinen te ondersteunen dan de Nederlandse methode” vindt Engelsman. Hij doelt daarmee op de subsidie die NS heeft gekregen voor de nachttrein naar Wenen. Voor andere nachttreinen was er geen ruimte voor subsidie. Engelsman wijst erop dat het de staatskas betrekkelijk weinig kost, terwijl het wel helpt om nachttreinen op te zetten.
Naar de vraag naar reizen per nachttrein twijfelt European Sleeper niet. Na jaren van krimp starten er nu in heel Europa weer allerlei initiatieven om nachttreinen terug te brengen op de rails. Ondanks dat de exploitatie van een slaaptrein uitdagend is, is dat in de regel niet zonder succes. De nachttrein Amsterdam – Wenen is vrijwel altijd volledig volgeboekt. Toch hebben nieuwe treinen vaak een aanloopperiode nodig voordat de treinen bekend zijn en goed beginnen te draaien. Volgens Engelsman heeft European Sleeper daar rekening mee gehouden: “We houden er rekening mee dat we de eerste periode minder reizigers trekken. We hebben daar ook budget voor om de eerste aanloopperiode te kunnen financieren.”
Voor de eerste verbinding worden rijtuigen gehuurd. Het comfort van de slaaptrein zal vergelijkbaar zijn met die van de Nightjet, denkt de medeoprichter. “De rijtuigen zijn oud, maar goed onderhouden” legt hij uit. Beddengoed is in de prijs inbegrepen, net als ontbijt op bed.
De eerste trein wordt gereden met gehuurd materieel, maar op korte termijn wil European Sleeper investeren in eigen moderne rijtuigen met meer privacy-opties. Het gaat dan om nieuw materieel of om oude rijtuigen die grondig worden voorzien gereviseerd. De hoop is dat dit materieel vanaf 2025 of 2026 ingezet kan worden.
Wie met European Sleeper naar Berlijn wil, kan vanaf 20 februari tickets kopen. Een zitplekje is te boeken vanaf 49 euro, een ligplek in een gedeelde coupé vanaf 79 euro. Wie meer comfort wil, moet een plekje in het slaaprijtuig zien te veroveren. Een slaapplek is te boeken vanaf 109 euro, eveneens in een gedeelde coupé.
Overzicht vanaf-tarieven
Zitplek vanaf | € 49 |
Ligplek vanaf | € 79 |
Slaapplek vanaf | € 109 |
In het ligrijtuig zijn er plekken te boeken in vier- en zespersoons coupés. Het is ook mogelijk om een coupé volledig privé te boeken. De vanaf-prijzen zijn iets duurder dan de Nightjet. Engelsman: “We willen vanaf-tarieven aanbieden die in elk geval goed te boeken zijn. Mijn inschatting is dat de gemiddelde prijs vergelijkbaar zal zijn.”
Er komen ook maximumtarieven, de hoogte ervan hangt af vanaf welk Nederlands of Belgisch station er gereisd wordt. De precieze maximumtarieven zijn nog niet bekend maar zullen op de website van de spoorwegonderneming komen.
Het is ook de bedoeling dat Interrail geldig wordt in de nachttrein. “De intentie is er om dit voor de start te regelen, we zijn echter nog met hen in gesprek om het precies vorm te geven.”
De nachttrein zal onder andere te boeken zijn via de website van European Sleeper, maar de bedoeling is ook dat de trein uiteindelijk te boeken zal zijn via de nationale spoorwegmaatschappijen. “Ons reserveringssysteem is ook aangesloten op het boekingssysteem dat de spoorwegmaatschappijen gebruiken. Die willen onze trein ook graag verkopen, maar we moeten nog wel een aantal praktische zaken regelen.” Ook is de bedoeling dat touroperators de trein kunnen aanbieden. Bij Treinrondreis.nl zal de nachttrein bijvoorbeeld in een aantal rondreizen verwerkt worden.
Voor de start op 25 mei 2023 zullen er een aantal testritten plaatsvinden. RegioJet speelt overigens voorlopig geen rol bij de nachttrein. “We hebben nog steeds goed contact met RegioJet, maar voor nu is een samenwerking niet relevant. We rijden nu tot aan Berlijn, en niet tot aan Tsjechië. RegioJet is een grote Tsjechische vervoerder, maar we rijden nu niet tot aan Praag. En ook RegioJet heeft geen rijtuigen over.”
Op 25 mei start de eerste trein in Berlijn naar Nederland en België. Een dag later rijdt de eerste trein naar Berlijn. De beoogde eindbestemming was Praag, dat bleek vanwege capaciteitsproblemen op het traject Dresden – Bad Schandau niet haalbaar. De bedoeling nu is dat in de eerste helft van 2024 alsnog naar de Tsjechische hoofdstad gereden gaat worden. Dat kan echter alleen als de maatschappij in de nieuwe dienstregeling wel een pad krijgt toebedeeld van de infrabeheerder DB Netz. De gedachte is ook dat de trein in de loop van 2024 dagelijks gaat rijden.
In 2025 moet er dan een tweede nachttrein komen, naar Zuid-Frankrijk of Barcelona. Dat kan echter alleen als European Sleeper tegen die tijd over eigen gerenoveerde rijtuigen beschikt. “We richten ons op 2025, maar het kan ook later worden, bijvoorbeeld 2026.”
bron: www.treinreiziger.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.