Blogposts
Blog
Geplaatst op vrijdag 08 september 2023 @ 00:04 door Travelboy , 1054 keer bekeken
In een tijdperk waar de vraag naar flexibele vakantieopties toe blijft nemen, hebben twee prominente spelers in de Europese camperverhuurmarkt, Goboony en Yescapa, aangekondigd te fuseren.
Een opmerkelijke ontwikkeling, omdat de bedrijven na de fusie het grootste camperverhuurplatform van Europa zijn. Samen beschikken de platforms over een wagenpark van 30,000 recreatievoertuigen in heel Europa. Dat heeft uiteraard de nodige consequenties voor de markt.
Goboony, gevestigd in Utrecht, en Yescapa uit Bordeaux, zijn geen onbekenden in de camperverhuurmarkt en kennen elkaar ook al een tijdje. Beide bedrijven hebben een aanzienlijke aanwezigheid in Europa en bieden vergelijkbare diensten aan. De fusie komt niet geheel onverwacht; de bedrijven delen een vergelijkbare visie op het democratiseren van camperverhuur en het vergemakkelijken van reizen.
Mark de Vos, ceo van Goboony: “Deze fusie is een game-changer voor iedereen die fan is van outdoor vakanties, omdat het nu nog veel makkelijker gaat worden om een zorgeloze reis te plannen door heel Europa”.
Goboony en Yescapa hebben elk hun eigen technologische platforms ontwikkeld om het huren van campers te vergemakkelijken. De fusie zal naar verwachting leiden tot een integratie van deze technologieën om een naadloze gebruikerservaring te bieden.
Benoit Panel, ceo van Yescapa: “We hebben al nauw contact sinds 2018. Eigenlijk is er als vanzelf een vriendschap ontstaan tussen Goboony en Yescapa, die alle vertrouwen geeft in dit nieuwe hoofdstuk. We delen dezelfde waarden en dat geeft een sterke basis.”
Beide bedrijven hebben in het verleden overnames gedaan om hun marktaandeel te vergroten. Zo nam Goboony het platform van het failliete Camptoo over en ook Yescapa heeft al wat overnames achter de rug. De omzet van beide bedrijven steeg niet alleen door de overnames, maar ook door de stijgende populariteit van camperen.
De coronapandemie heeft het camperen op zich, gecombineerd met de vraag naar flexibiliteit, het huren van een camper een enorme boost gegeven. En die groei blijft aanhouden. Zo hadden beide bedrijven in het zomerseizoen een omzetstijging van ruim 50 procent.
De fusie is een logische volgende stap in deze strategie, ook omdat ze verwachten hierdoor nog verder te kunnen groeien. Beide bedrijven hebben recentelijk aanzienlijke investeringen hebben ontvangen. Deze financiële injecties zullen naar verwachting worden gebruikt om de integratie te versnellen en de marktpositie te versterken. Het nieuwe bedrijf zal zich richten op uitbreiding in Europa, met een bijzondere focus op landen waar de camperverhuurmarkt nog wat meer in de kinderschoenen staat.
Men gaat een nieuwe holding oprichten en de oprichters van Goboony en Yescapa zullen plaats nemen in het bestuur daarvan. Hoewel het nieuwe bedrijf dus zal worden geleid door een combinatie van de leidinggevenden van beide oorspronkelijke bedrijven. Sergio Branco, die relevante ervaring in het begeleiden van fusies en overnames heeft, zal tot CEO worden benoemd.
De CEO’s van beide bedrijven hebben aangegeven dat het nieuwe bedrijf zich zal richten op het verbeteren van de klantenservice en het uitbreiden van het aanbod. Er zijn ook plannen om nieuwe diensten te introduceren, zoals verzekeringsopties en reisplanning.
,,Met gebundelde krachten kunnen we stappen zetten richting verdere consolidatie in de Europese markt en zo de beste producten en services voor onze reizigers op een plek samenbrengen,” aldus Mark de Vos van Goboony.
De fusie heeft gemengde reacties opgeleverd uit de branche. Terwijl sommige mensen de fusie als een positieve ontwikkeling zien die de markt zal consolideren, zijn anderen juist veel voorzichtiger en benadrukken de noodzaak om de consumentenbelangen te waarborgen.
bron: www.kampeerzaken.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.