Blogposts
Blog
Geplaatst op maandag 06 november 2023 @ 02:13 door Travelboy , 474 keer bekeken
In 2027 geven 55-plussers 10,68 miljard euro uit aan vakanties. Door vergrijzing endoordat er steeds meer tweeverdieners zijn, zien we de vakantie-uitgaven van 55-plussers stijgen. 70 tot 80 procent van vakantiebestedingen gaat naar de buitenlandvakantie. ABN AMRO heeft in opdracht van de ANVR het vakantiegedrag en uitgavenpatroon van 55-plussers onderzocht. Die generatie ziet vakantie als één van de belangrijkste levensbehoeften.
âVakantiebestedingen 55-plussers verdubbelen tussen 2015 en 2027
55-plussers zijn reislustiger dan ooit en hun belang voor de toeristische sector neemt door de vergrijzing en hun groeiende welvaart alleen maar toe. ABN AMRO verwacht dat de vakantie-uitgaven van deze groep vakantiegangers met bijna de helft stijgen van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027. Dat concludeert zij in het rapport 'Rijp voor avontuur' waarin zij de vakantiebestedingen van 55-plussers in kaart heeft gebracht. Hierbij is rekening gehouden met onder andere vergrijzing, het prijsniveau van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen. Op basis hiervan verwacht ABN AMRO dat de totale vakantiebestedingen van 65-plussers tot 2027 met 810 miljoen euro stijgen naar 5,07 miljard euro per jaar. Maar ook de vakantiebestedingen van de groep 55-64-jarigen zitten stevig in de lift. ABN AMRO verwacht dat zij in de komende jaren 2,7 miljard euro per jaar meer uitgeven aan vakanties. In 2027 komen de vakantiebestedingen van 55-64-jarigen dan uit op 5,61 miljard euro.
50 tinten grijs gaat steeds vaker op reis
Zo blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van De Nederlandse Bank (DNB) dat de spaarsaldi van Nederlandse huishoudens ondanks de hoge inflatie stevig groeien. Uit data van ABN AMRO blijkt dat 55-plussers een bovengemiddelde bijdrage leveren aan de vermogensaanwas. Zodra de kinderen van het financiële infuus zijn van hun ouders worden die laatste vermogender. Dat leidt voor vele van hen tot mogelijkheden om verder te reizen, luxere accommodaties te kiezen en unieke ervaringen te zoeken die voorheen misschien buiten hun bereik lagen.
Deze financiële welvaart, gecombineerd met een verlangen naar nieuwe ervaringen, heeft geleid tot een opkomst van diverse reistrends onder de oudere generaties. Van actieve vakanties zoals wandelen in de Franse wijnstreken tot culinaire reizen in Italië; 55-plussers zijn avontuurlijker dan ooit tevoren, zo meldde de World Food Travel Association eerder dit jaar
Passend aanbod óók buiten hoogseizoen biedt grote kansen toeristische sector
“Het is een bekend gegeven dat deze groep reizigers graag buiten de schoolvakanties reist, de toeristische sector kan hierop inspelen met een aanbod dat aansluit bij de behoeften van deze ouderen en daarmee hun seizoen verlengen", aldus Frank Oostdam, directeur van de ANVR. Voor reisbedrijven is de populariteit van multigeneratie-reizen goed nieuws. Dit type reis wordt doorgaans ruim van tevoren geboekt. “Wij pleiten al langer voor flexibele 'snipperdagen' zodat mensen hun vakanties beter kunnen spreiden en er meer ruimte ontstaat voor het samen reizen met meerdere generaties", aldus Oostdam.
Lees hier verslag onderâzoek 'Rijp voor avontuur'â
Lees hier de volledige analyse.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.