Blog
Geplaatst op vrijdag 22 september 2023 @ 00:16 door Travelboy , 1090 keer bekeken
Business class is het toppunt van luxe en comfort als het gaat om commerciële vliegreizen. Hoewel het prijskaartje vaak torenhoog is – soms tot vijf of zes keer de prijs van een economyclass-ticket – zijn er verschillende strategieën om voordelig te upgraden.
Wist jij dat businessclass-stoelen ook geveild worden? Meer dan vijftig luchtvaartmaatschappijen wereldwijd, waaronder Emirates, Etihad, Cathay Pacific én KLM bieden veilingprogramma's aan, waarbij passagiers die al een economy-ticket hebben kunnen proberen om deze om te ruilen voor sterk afgeprijsde businessclass-stoelen.
De luchtvaartmaatschappijen werken meestal samen met PlusGrade. Reizigers kunnen op een speciale veilingpagina van de airline waar ze hebben geboekt hun boekingsbevestigingsnummer invoeren en een bod plaatsen. Luchtvaartmaatschappijen stellen een bepaald minimumbedrag in waarmee je kunt beginnen met bieden. Meestal ligt dat bedrag rond de €280 en je moet dus tenminste dat bedrag bieden om mee te kunnen doen. Op websites zoals Expert Flyer kun je een vlucht opzoeken en zien hoeveel onverkochte businessclass- en premium economy-stoelen er zijn. Logischerwijs kun je waarschijnlijk wegkomen met een lager bod als er veel onverkochte stoelen zijn, terwijl je hoger wilt bieden als er maar een paar stoelen beschikbaar zijn. Je hoort uiterlijk op de dag van vertrek of je de bieding gewonnen hebt.
Overigens is het vrij onduidelijk wanneer je de mogelijkheid krijgt om mee te doen aan een veiling. Sommige airlines zoals Qantas bieden die optie vrijwel standaard aan, terwijl een luchtvaartmaatschappij als KLM daar maar beperkt gebruik van maakt. Het zal afhangen van de vlucht, het aantal beschikbare stoelen en jouw status als passagier of je de mogelijkheid krijgt geboden om te bieden op een upgrade.
Het enige dat beter is dan goedkope vluchten zijn gratis vluchten. Het gebruik van punten en frequent flyer-miles (ook wel airmiles genoemd) is veruit de meest toegankelijke manier voor niet-miljonairs om businessclass te vliegen. Deze punten spaar je via het loyaliteitsprogramma van de luchtvaartmaatschappij(en) waar je het meeste mee vliegt. Je spaart punten door met de luchtvaartmaatschappij of partner airlines te vliegen, maar ook door aankopen te doen via de shopping portal van de luchtvaartmaatschappij of door je creditcard te koppelen aan het loyaliteitsprogramma van de airline, zodat je frequent flyer-miles krijgt voor je online aankopen. Zo kun je bij KLM Flying Blue-punten sparen door hotelovernachtingen te boeken bij Booking.com.
Je denkt misschien dat je ontzettend veel punten nodig hebt om te kunnen inwisselen voor businessclass-vluchten, terwijl dat in feite vaak niet het geval is. Zo vonden vluchtexperts van Going een businessclassdeal van de Verenigde Staten naar Spanje voor slechts 54.000 punten retour plus belasting. Diezelfde vlucht kostte in contanten ruim boven de €2700, ruim 150.000 punten.
Bram van Havelaar woont in Australië en vliegt vaak voor zijn werk. 'In Australië is het, net zoals in Amerika, de normaalste zaak van de wereld om te betalen met je creditcard. Of je nu boodschappen doet bij de supermarkt of je auto voltankt, alles betaal je met je creditcard. Voor alle aankopen die ik doe spaar ik airmiles, dus dat loopt heel erg snel op.' Hoewel het in Nederland veel minder normaal is om voor elk wissewasje je creditcard te trekken, kun je ook hier met een American Express-creditcard punten sparen. Betaal je online aankopen eens met je creditcard in plaats van met iDeal of Paypal en je zult zien dat een upgrade naar business class vrij snel bij elkaar gesprokkeld is.
Overigens kan het zo zijn dat je niet altijd alle mogelijkheden ziet om je punten in te ruilen voor een upgrade. Bram: 'Omdat ik zo vaak vlieg voor m'n werk, heb ik bij twee airlines een VIP-status. Hoewel collega's ook vaak vliegen, is mijn status hoger en zie ik meer mogelijkheden voor vluchten en upgrades dan dat zij zien. Het lijkt er dus op dat er door mijn status voor mij bepaalde perks ontsloten worden die voor anderen onzichtbaar blijven, terwijl ze in theorie wel genoeg punten hebben.'
Zoals Bram al aangeeft, kun je als passagier ook een bepaalde status verwerven bij een luchtvaartmaatschappij, waardoor je soms voorgetrokken wordt. Hoe hoger je status, hoe groter de kans dat je de upgrade krijgt als er nog stoelen vrij zijn, bijvoorbeeld als iemand zijn vlucht mist of als de luchtvaartmaatschappij besluit de businessclass-stoel vrij te geven als niemand er contant voor heeft betaald.
Om überhaupt een status te vergaren bij een luchtvaartmaatschappij, moet je je inschrijven voor het loyaliteitsprogramma van de airline, zoals het Flying Blue-programma van KLM. Zodra je dat hebt gedaan, moet je mijlen of punten verdienen. Dit is de valuta van loyaliteitsprogramma's en je verzamelt ze elke keer dat je met de luchtvaartmaatschappij (of haar partner airlines) vliegt. Meestal verdien je mijlen op basis van de afstand die je aflegt en je tariefklasse (hogere tariefklassen leveren meestal meer mijlen op). Bij sommige programma's kunnen gebruikers ook punten en mijlen verdienen door een co-branded creditcard te gebruiken, een verblijf in een partnerhotel te boeken of een auto te huren bij een aangesloten partner, en door gebruik te maken van winkelportalen waar je punten kunt verdienen door aankopen te doen via hun links. Nadat je een bepaald aantal mijlen hebt verdiend (dit verschilt per luchtvaartmaatschappij) en/of een bepaald aantal segmenten hebt gevlogen binnen een kalenderjaar, krijg je een status bij de luchtvaartmaatschappij. Luchtvaartmaatschappijen kennen vaak verschillende statusniveaus, die elk een hogere drempel van mijlen en segmenten vereisen om te bereiken. Degenen met de hoogste status op een bepaalde vlucht hebben de meeste kans op een gratis upgrade naar business class. Daarbij kijkt de luchtvaartmaatschappij ook naar of je de vlucht rechtstreeks hebt geboekt of via een tussenpartij: de airline zal je eerder voortrekken als je het ticket bij de maatschappij zelf hebt gekocht.
Hoe groter de luchthaven, hoe meer concurrentie, waardoor vluchtprijzen dalen en er meer opties zijn. Het kan lonen om een korte goedkope vlucht naar een grotere luchthaven te nemen om daar een betere deal voor een businessclass-ticket te scoren. Zo zal een vlucht van Schiphol naar Los Angeles duurder zijn dan wanneer je vanuit Londen vliegt, simpelweg omdat Londen een grotere hub is.
Luchtvaartmaatschappijen verkopen soms meer tickets dan er stoelen in het vliegtuig zijn, omdat er vaak mensen een vlucht missen en de airline zo vol mogelijk wil vliegen. Als dan toch alle passagiers zich melden, moet de luchtvaartmaatschappij vrijwilligers zoeken om met een latere vlucht te vertrekken. Als niemand zich vrijwillig aanbiedt, moeten de grondstewardessen aan de gate willekeurige passagiers weigeren. Dat is iets wat ze liever niet doen, dus om passagiers te stimuleren om zich aan te melden mogen ze extra’s aanbieden zoals reisvouchers, restaurantvouchers, contant geld, mijlen en hotelovernachtingen.
Als je reisplannen flexibel zijn, kun je het vrijwilligersprogramma misschien in je voordeel gebruiken. Zo kun je wellicht een businessclass-stoel aanvragen op de volgende vlucht. Toegegeven, om dat te laten werken moet er zo’n stoel beschikbaar zijn, dus kijk op de website van de luchtvaartmaatschappij voor latere vluchten om te zien of er businessclass-stoelen beschikbaar zijn voordat je met de stewardess spreekt.
Bram vermoedt dat het ook kan lonen om zo laat mogelijk te boarden: 'Zodra het boarden begint, zie je altijd iedereen zo snel mogelijk opstaan om zich in de rij te voegen. Mijn zoon vloog echter recentelijk van Schiphol naar Sydney en deed het op z'n dooie gemakje, dus sloot pas achteraan in de rij toen iedereen al door de gate was. Toen bleek dat er nog een businessclass-stoel vrij was en die kreeg hij spontaan aangeboden. Hij is ervan overtuigd dat dat was omdat hij als laatste boardde. Immers, het is een stuk makkelijker om de laatste passagier die stoel aan te bieden dan iemand die al goed en wel gesetteld is in z'n stoel in economy class.'
Er bestaat ook nog zoiets als businessclass-lite. Hierbij zit je meestal niet in van die luxe privécabines zoals je bij sommige airlines in business class ziet, maar het is een goed begin. Zo is er Icelandair Saga Class and Norse Atlantic Premium. Icelandair Saga Class is zeker geen businessclass, maar de stoelen zijn veel breder met veel meer beenruimte. De Duitse low-cost luchtvaartmaatschappij Condor biedt trans-Atlantische businessclass-tickets vanaf ongeveer €1800 retour.
De laatste jaren zijn er steeds meer luchtvaartmaatschappijen die uitsluitend businessclass vliegen en hun stoelen goedkoper aanbieden dan de grotere maatschappijen. Een daarvan is La Compagnie, een Franse boetiekmaatschappij die trans-Atlantische stoelen aanbiedt voor pakweg de helft van de prijs van andere maatschappijen.
Fouttarieven (wanneer een luchtvaartmaatschappij per ongeluk het verkeerde bedrag voor een ticket publiceert) zijn de heilige graal van vluchtaanbiedingen en een van de beste manieren om voordelige businessclass-tickets te scoren. Fouttarieven zijn echter ongelooflijk zeldzaam en als ze gebeuren, is er geen garantie dat de luchtvaartmaatschappij ze zal honoreren. Je moet ongelooflijk snel handelen, want ze kunnen elk moment worden ingetrokken.
bron: www.columbusmagazine.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.