Blogposts

Blog

Geplaatst op vrijdag 03 februari 2023 @ 00:09 door Travelboy , 872 keer bekeken

Wat gaat 2023 brengen op het gebied van reizen? Reisorganisatie TUI deed er onderzoek naar en combineerde consumentenonderzoek met het zoek- en boekgedrag van eigen klanten. Dit geeft een realistisch kijk op reisjaar 2023, en de trends. TUI zet de belangrijkste bevindingen op een rijtje.

 

1. Prijsbewuster dan ooit, meer all inclusive vakanties

 

De prijs van de reis is altijd belangrijk geweest voor de Nederlandse vakantiegangers. Komende zomer zijn ze zo mogelijk nog prijsbewuster, gezien de meer onzekere economische omstandigheden. Niet dat ze persé de goedkoopste reis willen, maar wel zo veel mogelijk waar voor hun geld. De stijgende prijzen in het dagelijks leven verhinderen niet dat mensen op vakantie gaan. Wel heeft het invloed op de vakantiekeuze – een all inclusive vakantie geeft bijvoorbeeld meer grip op het vakantiebudget. Het aantal vakanties geboekt op basis van all inclusive binnen Europa, staat nu op +75% ten opzichte van vorig jaar. Het verklaart mede de enorme stijging van het aantal al geboekte vakanties naar Turkije komende zomer; de vakantiebestemming bij uitstek waar een enorm aanbod aan all inclusive resorts is. 

 

2. Solo reizen voor ‘me time’

 

In Nederland waren er in 2022 volgens het CBS 3,2 miljoen eenpersoonshuishoudens, 18 procent van alle inwoners. Met steeds meer eenpersoonshuishoudens, is het niet vreemd dat ook solo reizen een vlucht neemt. Dit is een groep met specifieke wensen als het om vakantie en reizen gaat. Reden om op solo reis te gaan zijn onder andere het genieten van rust en ontspanning (54%), nieuwe mensen leren kennen (38%) en uit je comfortzone stappen (33%). Solo reizen wordt meer een bewuste keuze voor ‘me time’, dan een praktisch gevolg van je relatiestatus.

 

3. Workation is here to stay

 

In de pandemie-jaren werd het gemeengoed om te werken vanaf een andere plek dan kantoor. Vanuit huis of vanaf een vakantiebestemming, steeds meer mensen werken tegenwoordig plaats onafhankelijk. Uit onderzoek van MetrixLab, dat in opdracht van TUI werd uitgevoerd, blijkt dat bij 66% van de respondenten de werkgever werken in het buitenland toestaat. En dat sinds corona 42% van de respondenten vakantie en werk vaker is gaan combineren. Met je laptop op een strand zitten klinkt leuk, maar is niet productief en zeker niet ARBO-proof. De professionele faciliteiten zijn een belangrijke voorwaarde. Denk aan een hotelkamer met een goed bureau en een goede stoel, eigen koffiezetapparaat en goede wifi. Het zijn vooral bedrijven die deze professionele variant, de Workation, boeken voor hun medewerkers. En er nieuwe medewerkers mee aan willen trekken als extra arbeidsvoorwaarde.

 

4. Flexibiliteit, zekerheid en meer last minute

 

Mensen willen flexibiliteit en zekerheid; een duidelijke erfenis van corona. Flexibiliteit wat betreft omboeken en annuleren en zekerheid dat er voor hen gezorgd wordt bij onverwachte omstandigheden. Dit zijn ook de redenen dat meer mensen korter voor vertrek hun vakantie boeken. Hoe korter voor vertrek geboekt, hoe meer zekerheid over de omstandigheden die invloed kunnen hebben op je reis. In 2022 boekte 38% van de TUI-reizigers last-minute (tot 42 dagen voor vertrek), een duidelijke stijging want in 2019 was dat nog 33%. Dat percentage is in lijn met de resultaten van de Vakantie Sentiment Monitor van september 2022 van het NBTC. Daarin geeft 36% van de respondenten aan korter van te voren een reis te boeken. Een trend die in 2023 zal doorzetten. De hang naar zekerheid zorgt ook voor een revival van de pakketreis en voor een grote toename van boekingen via het reisbureau.  

 

5. De trein zit in de lift

 

Vliegtuig of trein? Voor een verre bestemming is de keuze snel gemaakt. Dan ben je doorgaans aangewezen op het vliegtuig. Maar dichter bij huis is de trein steeds vaker een goed en duurzamer alternatief. Voorwaarde voor de reiziger is dat het comfortabel, betaalbaar en makkelijk boekbaar moet zijn. Nu kiezen nog weinig reizigers voor de trein als vervoermiddel maar dit aantal is groeiende. Zo laten ook de cijfers zien uit de Vakantie Sentiment Monitor van september 2022 van het NBTC. Gaf in 2021 nog maar 4% aan de trein als vervoersmiddel te overwegen, een jaar later is dat gestegen naar 10%. Ook TUI ziet de belangstelling voor de trein stijgen. Het aandeel treinreizen op het totaal bij TUI is nu nog maar 2%, maar de trein wordt steeds vaker als vervoersmiddel gekozen. Vooral stedentrips met de trein zijn populair. Dit aantal laat meer dan een verdubbeling zien (+ 124%) ten opzichte van 2019, waarbij Londen, Parijs, Berlijn en Praag de grote stijgers zijn. Het aanbod treinreizen om uit te kiezen zal alleen maar groter worden, meer initiatiefnemers pakken deze trend op.

 

6. Elektrische vonken

 

Een dag op pad met een huurauto of toeren met een scooter of fiets; voor veel reizigers een geliefd vakantieonderdeel. En steeds meer mensen doen dat bij voorkeur elektrisch. Uit het klantonderzoek blijkt dat 73% van de respondenten interesse heeft in het huren van een elektrische auto of fiets tijdens de vakantie. Niet verwonderlijk als je bedenkt dat Nederland een van de grootste dichtheden heeft als het gaat om elektrische auto’s. Vakantiegangers zijn dan ook vaak verbaasd dat er op hun vakantiebestemming geen elektrische huurauto beschikbaar is. Meestal ligt dat aan het feit dat er onvoldoende oplaadpunten zijn. Je krijgt dan een ‘kip en ei’- discussie. Er zijn geen elektrische auto’s omdat er onvoldoende laadpunten zijn en andersom.

 

Bron en meer informatie: TUI



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.