Blogposts
Blog
Geplaatst op dinsdag 18 april 2023 @ 00:03 door Travelboy , 712 keer bekeken
Een dagje Utrecht met hotelovernachting werd een financieel drama voor Daan* (21), nota bene zelf werkzaam in de financiële sector. ,,Ik heb eindeloos veel trainingen over cybercriminaliteit gevolgd. Ik lette echt goed op, maar dit was onherkenbaar als cyberaanval.”
Via de beveiligde omgeving van Booking ontvangt hij kort na zijn reservering een bericht van het hotel. Er is iets misgegaan met zijn creditcardgegevens, of hij deze even opnieuw wil bevestigen. Dat vindt hij niet vreemd, zeker omdat het binnen de app gestuurd wordt. Vervolgens krijgt hij via een WhatsAppbericht van ‘hotelmedewerker’ Megan de vraag of hij ontbijt bij zijn overnachting wenst. Voor tips over Utrecht kan Daan ook bij haar terecht. ,,Ze was heel behulpzaam.”
Daan is niet achterdochtig, omdat ze zijn volledige naam gebruikt en zelfs een foto van de geboekte kamer meestuurt. Weer vraagt ze om zijn creditcardgegevens. Hij vult zijn gegevens weer in, maar als ‘Megan’ voor de derde keer om zijn betalingsgegevens vraagt, vertrouwt hij het niet meer. ,,De volgende ochtend kreeg ik een bericht van de echte hoteleigenaar, Floris. Ik moest eerdere berichten negeren. Maar ja, toen had ik al drie keer het bedrag voor de kamer overgemaakt, plus nog eens het bedrag aan het hotel zelf. Dat dagje uit kostte me zo bijna 350 euro extra.”
bron: www.ad.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.