Blogposts
Blog
Geplaatst op zaterdag 04 maart 2023 @ 00:15 door Travelboy , 801 keer bekeken
Toeristen uit het binnen- en buitenland trekken er graag op uit. Zo merken ook de hotels. Vooral die duurzaam bezig zijn, zijn gewild.
Wat opvalt: vooral hotels die inzetten op duurzaamheid hebben de wind in de zeilen. ,,Vaak weten zij gestegen kosten in de hand te houden met duurzame ingrepen”, ziet Driessen (ABN-AMRO). Zo gaan ze voedselverspilling tegen of hebben ze allerlei energiemaatregelen genomen om de kosten te drukken.
Op het gebied van duurzaamheid gebeurt volgens hem opvallend veel in de hotelbranche. Zo zijn er hotels die met kunstmatige intelligentie kijken hoe ze de klimaatinstallatie beter kunnen laten functioneren. ,,Sommige zijn zo in staat om de energierekening met 20 procent te verlagen. Zonder dat gasten klagen dat het te koud is. En het is ook nog eens goed voor het milieu.”
Ook zijn er hotels die inmiddels slimme camera’s inzetten om na te gaan wat wordt weggegooid na het eten. De helft van het voedsel eindigt vaak in de kliko. ,,Een halvering van de verspilling is haalbaar. Dat helpt hotels vele tienduizenden euro’s per jaar aan inkoopkosten en CO2-uitstoot te besparen.”
Duurzaamheid levert niet alleen een besparing op, het zorgt ook voor meer gasten, zo kwam onlangs naar voren in een onderzoek van reisplatform Booking. Dat vroeg aan 30.000 reizigers uit 32 landen of zij duurzaamheid meewegen in hun vakantieplannen. Meer dan 80 procent beantwoordde de vraag bevestigend. De zorgen over klimaatverandering zijn hiervoor een belangrijke drijfveer.
Duurzaamheid wordt belangrijker
Ook in de strijd om de zakelijke hotelgast wordt duurzaamheid belangrijker, merkt Driessen. Ruim een derde van de werkgevers in Nederland staat het werknemers alleen toe te overnachten in hotels met een duurzaamheidslabel. Om die reden vermelden boekingssites steeds vaker expliciet hoe duurzaam een hotel is. ,,Met alle hotels gaat het goed, maar duurzame hotels kunnen helemaal rekenen op een mooi jaar.”
Voor dit en volgend jaar is Driessen optimistisch voor de hotelmarkt. Op de iets langere termijn voorziet hij wel een stevige uitdaging in de particuliere woningverhuur. Die groeit nog sneller dan de hotelsector. ,,Dat is een serieuze concurrent voor hotels.”
En dan ziet Driessen nog een andere uitdaging. Het toerisme komt dit jaar weer op het niveau van voor de pandemie, maar de onderliggende problemen voor de hoteliers zijn nog niet verdwenen. Driessen: ,,Zo is de belastingschuld in coronatijd voor hotels flink opgelopen, kampen bijna alle ondernemers met chronische personeelstekorten die soms tijdelijke sluitingen tot gevolg hebben en is er een recordinflatie, die zich vertaalt in fors gestegen grondstof- en energiekosten. Resumerend: de groei is er, maar de druk op de winstmarge is eveneens toegenomen. Duurzaamheid zal dus nog belangrijker worden”, voorspelt hij.
bron: www.deondernemer.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.