Blogposts
Blog
Geplaatst op woensdag 14 juni 2023 @ 00:39 door Travelboy , 1169 keer bekeken
Arriva wil dagelijks een trein tussen Groningen en Parijs laten rijden. Arriva, de grootste concurrent van de NS op het spoor, heeft bij toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) een aanvraag ingediend om deze treinen vanaf juni 2026 te laten rijden.
De trein tussen Groningen en Parijs zou ‘s ochtends vroeg om 05.30 uur vanuit Groningen moeten vertrekken en rond 10.40 uur aankomen op Gare du Nord in Parijs. Onderweg stopt de trein op de stations Zwolle, Almere, Amsterdam Zuid, Schiphol Airport, Rotterdam Centraal, Antwerpen Centraal en Brussel Zuid.
Na aankomst in Parijs zal de trein vervolgens een slag Parijs – Amsterdam – Parijs maken, om vervolgens in de avond rond 19:15 uur uit Parijs te vertrekken, terug naar Groningen. In Groningen zou de trein dan omstreeks 0:30 uur moeten aankomen.
Bij het persbericht stuurt Arriva ter illustratie een foto van een WINK trein. Aan de beoogde reistijd te zien lijkt een hogesnelheidstrein noodzakelijk. Een woordvoerder van Arriva kon niet direct vertellen of het bedrijf een hogesnelheidstrein op het oog heeft. Het spoorbedrijf zal op deze en andere vragen van Treinreiziger.nl later beantwoorden.
Arriva is een dochteronderneming van Deutsche Bahn, die beschikt veel ICE’s. Het bedrijf stelt dat het in de toekomst meer aanvragen wil doen voor treinverkeer vanuit meerdere regio’s in ons land naar onder meer Belgische en Franse steden. Duitsland wordt niet genoemd, waarschijnlijk omdat hier moederbedrijf Deutsche Bahn samenwerkt met NS.
De vervolgstap is nu dat de ACM de aanvraag van Arriva zal beoordelen en zal bepalen of deze nieuwe treinverbinding niet concurreert met bestaande treinverbindingen van de NS. Op de site van de ACM staat dat uitgelegd. “Sinds januari 2019 hebben spoorwegondernemingen recht op open toegang tot het spoor. Dit betekent dat naast partijen met een concessie ook andere spoorwegondernemingen passagiersvervoer mogen aanbieden. Maar de nieuwe passagiersdienst mag niet te veel negatieve impact hebben op de bestaande vervoerconcessie. De ACM kan op verzoek beoordelen of het economisch evenwicht van de bestaande concessie in gevaar komt.”
Daarnaast speelt mee dat het kabinet overweegt internationale treinen onderdeel te maken van de hoofdrailnetconcessie. Andere vervoerders, als Arriva zijn daar fel op tegen. Het ministerie heeft spoorwegmaatschappijen voor 10 juni gevraagd om hun plannen bekend te maken voor na 2025, om te kunnen beoordelen welke treinen er mogelijk zullen ontstaan als internationale treinen niet onder de concessie komen te vallen.
bron: www.treinreiziger.nl
Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.
Reacties
Er zijn nog geen reacties geplaatst.