Blogposts

Blog

Geplaatst op zaterdag 02 december 2023 @ 01:35 door Travelboy , 277 keer bekeken

Vertraging met het vliegtuig? Dan heb je recht op terugbetaling. De Europese regels daarover zijn glashelder.

 

Maar toen sloeg corona toe. De grenzen gingen dicht, er mochten minder passagiers in een vliegtuig, en heel wat luchtvaartmaatschappijen stevenden af op het bankroet.

 

Van het kastje naar de muur


In deze coronatijden kochten ook heel wat mensen hun vliegtickets online via tussenbedrijfjes. Daarom was het plots niet meer duidelijk wie verantwoordelijk was voor de terugbetaling. Als consument werd je al snel van het kastje naar de muur gespeeld. De helpdesk van de tussenbedrijfjes verwezen de consument naar de luchtvaartmaatschappijen en vice versa.

 

Luchtvaartmaatschappijen zelf gingen meestal creatief om met de terugbetalingsregels. In plaats van harde cash kon de consument op een voucher rekenen – een tegoedbon. Omdat het vaak nog maar de vraag was of maatschappijen überhaupt nog zouden bestaan over een half jaar, waren consumentenbonden woedend.

 

Maar wat was er tijdens de coronachaos eigenlijk allemaal legaal gebeurd? Nu het stof van de pandemie is neergedaald, heeft de Europese Commissie alles tegen het licht gehouden. Ze presenteert nu een herziening van de Europese passagiersrechten.

 

Automatische terugbetaling


“Het nieuwe kader zal zorgen voor vlottere reizen, met name reizen met verschillende reisdiensten of vervoerswijzen,” vertelt Eurocommissaris Maros Sefcovic (Klimaat). “Passagiers krijgen betere toegang tot de bijstand die zij nodig hebben en ook krijgen ze betere realtime-informatie.”

 

Concreet: reizigers die een voucher ontvangen, krijgen ook de duidelijke boodschap dat ze terugbetaling kunnen eisen. Reizigers hebben binnen de 14 dagen recht op hun geld, als ze daarvoor kiezen.

 

Wanneer de vouchers niet vóór het einde van de geldigheidstermijn worden gebruikt, moeten bedrijven ze bovendien uit zichzelf terugbetalen. Ook als het bedrijf failliet gaat, moeten consumenten hun geld terugkrijgen.

 

Het aanvragen van terugbetaling moet eenvoudiger worden. De Commissie zal voor duidelijke formulieren zorgen, die in de hele EU dezelfde zijn. Bedrijven moeten de reizigers ook beter informeren over hun rechten. Scenario’s waarbij een gestrande reiziger in een luchthaven slaapt, terwijl hij recht had op een hotel, mogen hierdoor niet meer voorkomen.

 

Multimodaal reizen


Ook nieuw: boek je bij een bedrijf in één keer een reis die verschillende transportmethodes omvat, ‘multimodaal reizen’, dan geniet je dezelfde passagiersrechten. Stel, je boekt samen met je vliegticket een trein naar de luchthaven en je mist de vlucht omdat de trein niet op tijd is, dan krijg je dus je geld terug.

 

“Het stimuleren van multimodale reizen is belangrijk”, benadrukt Sefcovic. “Omdat dit soort reizen duurzamer en efficiënter is en leidt tot lagere uitstoot.”

 

bron: www.brusselsenieuwe.nl

 



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.